lördag, juli 13, 2019

Vad är viktigt för mig

Under tiden som jag har börjat dra ner på saker i mitt liv så har jag börjat fundera på vad som jag tycker är viktigt. Har ju hittat många oviktiga saker som nu är på väg till andra ägare genom att jag donerat dom till Erikshjälpen i Kristianstad. Detta är en plats där jag själv köper saker då och då när jag hittar något jag behöver. Letar alltid där först.

Men saker som jag anser är viktiga är:

Familjen
Här räknar jag in barnen, Shaggy, mamma och mina syskon med familjer.
Jag har inte haft ork att träffa dessa så ofta som jag vill, men med dessa förändringarna så kommer jag få det. Även tid kommer jag lättare att hitta. Lättare för dom att komma och hälsa på då det finns bättre plats och jag kan städa mer så det känns bra att få besök.
I denna kategori finns även den man jag har en relation med. Målet med det är att vi ska kunna umgås mer och jag ska vara piggare när vi hänger.

Hälsan
Min hälsa har länge varit viktig, men inte tillräckligt för att faktiskt sköta om den...
Ligger även i att ta bort all överflöd i mitt liv. Det gör att jag får plats att göra yoga, tid till meditation. Shaggy hjälper mig att hålla igång och komma ut varje dag och detta är hur skönt som helst. Men kroppen behöver mer än bara promenader.
Jag har även börjat satsa på att komma ut och vandra mer, då mitt huvud behöver lugnet. Även om jag inte varit iväg så mycket än, men har lite planerat.
Jag har även börjat meditera lite då och då så min hjärna kan slappna av. Det känns så skönt att bara få en tyst stund där jag bara sitter och blundar och andas. Jag ska fixa så jag har en app som kan hjälpa mig att meditera bättre men börjar med att bara få känna lugnet ett par gånger i veckan.

Utveckling
Detta är lite flummigt kanske. Men jag tycker om att utvecklas, i detta är mitt kreativa jag och mitt allmänbildande. Jag ska byta ut mycket tid jag lägger på sociala medier till att lägga den på att sticka och virka, men även plugga. Jag har sökt till högskola, på distans och börjar till hösten. Detta för att jag inte kan utvecklas som jag vill på jobbet då det är så statiskt, finns bara en typ av anställning där för mig, och jag kör bil. Att plugga något intressant så kan jag utvecklas vid sidan ändå.

Vänner
De riktiga vänner jag har är inte många men jag saknar dom, har mått för dåligt för att orka umgås med dom. Men jag ska lägga mer fysik tid på dom än att sitta vid datorn. Man pratar på ett helt annat sätt då och detta är så viktigt. Att bjuda hem någon och laga mat ihop, fika ute någonstans eller bara hänga hemma i någons soffa. Detta är saker som jag känner har fallit bort de senaste åren.

Jag
Detta kan låta ego, men jag behöver tid för mig själv där jag inte måste göra saker. Kan vara att ligga och spela något på mobilen en stund, sitta och läsa en bok eller något helt annat jag känner jag behöver just då. Det räcker med att jag får någon timme då och då men gärna en hel dag ibland. För mig är detta viktigt då jag inte fixar för mycket socialt alltid.


Jag hoppas att det kan bli så mycket bättre, och jag ska jobba för att det ska bli det. Men jag vill bara trivas med livet. Det mentala hänger ihop med det fysiska. Prylar ger mig en stresskänsla som jag inte kan få bort men kan jag ta bort alla saker så blir det lugnt.
Jag tror också att det inte bara är jag här hemma som blir så påverkad av det, utan även barnen och Shaggy. Ebba har ju redan sorterat bort saker som hon inte använder, men det är mer som ska ut. Men det är ingen stress.
Jag själv har ju röjt en massa nu ett par dagar, men nu ska jag ta det lugnare. Kommer att plocka bort fem saker varje dag, ibland mer men bara om jag känner för det och jag känner att tiden finns. Men jag ska inte stressa. Jag ska försöka få ner alla mina minnessaker som ligger i förrådet till bara en, max två lådor, inte flyttlådor utan såna där vanliga plastlådor med lock. Ännu ligger där inget alls i den jag har tagit fram just för det.
Så nu när jag fått bort så mycket så ska jag ta ut lite jag-tid också.

Inga kommentarer: