onsdag, juli 10, 2019

Fortsätter

Igår rensade jag vidare. 
Det går bra och känns lätt att rensa. 
Åkte med fler saker till Erikshjälpen igår. Och jag slänger mycket också.
Tänk att man äger så mycket som man aldrig använder. Det är helt sjukt. 

När jag var på Erikshjälpen igår så hittade jag dessutom en ny soffa. Den jag har är trasig och har behövts bytas ut i flera månader men jag har inte hittat någon jag vill ha. Det gjorde jag igår så den hämtar jag imorgon. Lägenheten kommer kännas som ny. 

Att leva minimalistiskt betyder inte att man inte får köpa saker, men det ska vara medvetna köp och bara det man verkligen behöver. Att tänka igenom sina köp mycket bättre och se vad man behöver är viktigt, det sparar både plats och miljö. 
Att dessutom använda sina saker tills dom går helt sönder eller lämna dom vidare när man inte har användning för dom är också bra. Ge till vänner eller lämna till secondhand gör att någon annan får natta av sakerna, så dom kan slitas ut helt. Gör vi detta så sparar vi på jordens resurser, även kläder kan köpas begagnat. Visst jag köper oftast helt nya kläder men det gör jag då jag vet att jag kommer att slita ut dom, har någon klänning och lite sånt där som jag köpt begagnat då jag inte använder det lika mycket.
Man kan även förändra sina sina saker, modernisera lite. Jag har sytt om lite kläder och så för att det ska passa mig bättre nu. Inte saker jag börjat med nu utan alltid gjort. Har faktiskt aldrig ägt så mycket kläder. Har insett att folk inte bryr sig om det ändå, fast att det pratas så mycket mode i tv/tidningar.
Att hitta nya användningsområden för en sak är också toppen, att återbruka. Ibland räcker det med att måla om något så blir det som nytt och man tycker om det igen och det passar in. 

Kan säga att det är inte många saker i min lägenhet som jag har köpt helt nya, sängarna och några små hyllor bara. Resten är sånt som släktingar inte velat ha längre eller så har jag köpt visa Blocket eller olika secondhand-butiker. 

Inga kommentarer: