torsdag, juli 04, 2019

Semesterprojekt

Ja, jag har som alla andra ett projekt jag ska försöka få klart under semestern.
Började egentligen med det för ett tag sedan men det tar tid.
Mitt projekt är att rensa ut allt som inte behövs i lägenheten, sånt som bara ligger och tar plats och som inte används ändå.

Det är så att här hemma är det ett kaos av prylar, i total oordning, så detta har jag känt mig stressad över väldigt länge, men inte riktigt vetat hur jag ska ta tag i det. Men så för ett tag sen så kollade jag på Netflix och såg ett program där Marie Kondo hjälper folk att få ordning. Detta fick mig att börja så smått. Började bland mina kläder, sedan Ebbas. Har nu gått loss på köket så smått.
Då jag har jobbet och barnen så tar det tid, men det känns ändå bra att hålla på. Jag kan inte tömma ett helt rum så som dom gör i Marie Kondos program men jag gör ändå liknande.
Idag såg jag sen en dokumentär om The Minimalists på Netflix. Dessa har verkligen sorterat ut, men så långt blir det nog aldrig, men ändå trevligt med inspiration, allt jag får bort känns skönt att bli av med. Jag vill bara ha det som faktiskt används, varför ha en massa som stör liksom.

Det är lite av sakerna som åker i sopor/container och sen är det en hel del som kommer att åka till Erikshjälpen. Mycket av det är ju användbart, jag bara kommer inte att använda det på minst 5 år och då kan jag säkert köpa nytt.
Pyssel, garn och sånt där får vara kvar då det används när jag känner mig kreativ. Alla mina böcker får vara kvar tills jag har läst dom och sen får jag se, kommer rensa där sist av allt.
Att faktiskt plocka fram alla saker man äger känns konstigt, men det är inte så mycket som kommer ner i lådor och in i skåp igen.
Kan säga att det lilla jag redan gjort har fått mig mer sugen på att bara fortsätta rensa ut bland resten. Känns verkligen som att mycket stress försvinner.

Jag ska äga mina saker, inte tvärt om.

Inga kommentarer: