söndag, juli 07, 2019

Mitt mål med att bli av med saker

När man städar ut som jag gör just nu så tror jag det är viktigt att ha ett slutmål, en anledning till varför. Så när jag känner mig lugn här hemma och att det är lätt att städa så är jag klar med utrensning, men sen ska man ju hålla det så också.
Det är där som det kan bli problem om man inte får till sitt mål.
Jag vill ha tid och ork att städa och fixa hemma oavsett dag, att det går snabbt. Jag vet att om det är fritt så kan jag dammsuga och moppa golven på drygt en timme, det är dit jag vill komma. Men det kan jag inte nu, jag måste flytta på massor med saker så bara dammsugningen tar minst en timme, och det är så drygt. Man drar sig för att sätta igång och därför blir det längre mellan gångerna och på så sätt tar det ännu längre tid.
Dessutom så allt som ligger i skåp och lådor det används ju ändå inte, bättre att någon annan har nytta av detta istället. Mycket som ligger har bara blivit liggande då det är saker som tillhör något man köpt men man inte använder, dessa tar en massa plats, speciellt då det man köpte inte längre finns... men tillbehören ligger kvar i en låda.
Jag har kommit så långt att det syns för andra som skulle komma hem här nu, iallafall de som kommer hit relativt ofta.
Ett annat mål med detta projekt (livsändring) är att det ska bli roligare att bjuda hem folk, nu betyder det ångest och ett stort tvång på att städa innan. Skulle bli kul om folk bara kunde dyka upp och fika lite.

Att städningen blir snabbare och att det blir lättare att sätta saker på sin plats gör att det kommer frigöras mycket tid. Tid som jag ska lägga på att läsa, virka, sticka och annat kreativt, men även på vänner och familj. Bara den tid jag kommer få mer att lägga på barnen och Shaggy kommer öka mycket. Så jag är ganska säker på att barnen kommer uppskatta detta sen när det är klart. Just nu säger Ebba att jag städar lite för mycket, hela tiden, men hon verkar kunna se att det ska bli bra sen.

Att  jag i långa loppet kommer att spara pengar genom att inte handla så mycket saker är också toppen, då kan jag lägga undan lite och hitta på skojiga saker med barnen sen, även köpa lite nya möbler som passar mig bättre än de jag har just nu.

Så själv ser jag en massa fördelar med att rensa ut och leva mer minimalistiskt.
Jag är ganska säker på att jag inte kommer sakna något av det som skickas ut ur lägenheten. För det jag VILL ha och TYCKER OM får vara kvar.

Inga kommentarer: