söndag, juli 28, 2019

Rensa ut. Köpa...

Jag har ju rensat ut massor av saker som jag känner att jag inte har plats för, saker jag inte tycker passar här hemma. Det är blandade saker som prydnadssaker och hushållssaker. Jag har fått bort en massa saker och det är så skönt. Men då kommer jag till en annan fråga.
Kan jag köpa saker...?
Ja, det kan jag. Men det är så mycket mer medvetet.
Jag har faktiskt köpt en prydnadsgrej, som jag tycker är så fin. Det är en liten svart typ figur av en kvinna som sitter i skräddarställning, den är knappt 10 cm hög och hon liknar faktiskt mig lite. Samma frisyr och kroppsform. När jag såg den i butiken så kunde jag bara inte låta bli att ta upp den och titta närmre på den. Direkt så kunde jag se den stå på mitt vardagsrumsbord vid de ljus jag har där. Hon var inte dyr alls, bara 30 kr. Men jag känner att den ger mig något av värde. Den är vacker och jag gillar verkligen att titta på den då och då.

En annan sak jag köpt är ett par trådlösa hörlurar. Mina vanliga på sladd som jag fick med telefonen gick i sönder och jag lyssnar massor på podcasts och musik både här hemma och ute så jag kände att jag måste hitta nytt. Valde ett par lurar som sitter utanpå öronen som har bluetooth och var inte så billiga, men har bra ljud och sitter bra på huvudet och öronen. Kan även prata i dom så jag kan använda dom till mycket. Jag hittade dom på Net on Net och kostade 699 kr. Och jag tycker att dom är riktigt bra. Ljudet är grymt och dom är sköna på mig.

Det är de inköp jag gjort sedan jag började rensa ut och det är saker som är värda något för mig.
När jag inte känner att prydnadsfiguren ger mig något längre så kommer den inte åka in i ett skåp utan den kommer doneras. Det är skönt att veta att jag kan göra det, inte känna skuld över att lämna iväg mina saker till någon som kan ha nytta av dom mer än mig. Och det är tankesättet jag har när det gäller alla mina saker. För en månad sedan, det har inte tagit längre tid än så, så hade jag köpt fler saker när jag var i butiken och köpte figuren, men jag njöt av att bara titta på de andra fina sakerna och känna att jag har det jag behöver hemma och sen bara välja denna för jag verkligen tyckte om den. Det är inte så att jag behöver den, men jag tycker om den. Hade jag inte varit där just då så hade jag inte sett den och då hade jag utan problem klarat mig utan den, men det är ju inte så att jag inte får köpa saker utan jag är bara medveten i mitt sätt att handla. Det är ju inte så att jag köper allt jag tycker är fint utan bara det som jag verkligen gillar och direkt vet var det ska stå. Jag tänker inte komma hem med något som inte direkt har en plats i mitt hem.

Men samtidigt så fortsätter jag rensa ut, jag har fyllt en dramatenkärra till och det står en papperskasse i köket också som snart är full. Men detta ska jag lämna iväg i veckan som kommer. Och snart är det dags att öppna dörren till förrådet också... Jag har alltså bara plockat i min bostadsyta just nu och bara mina saker. Men jag är på väg att gräva djupare nu.
Att ta detta i mindre steg är viktigt för mig då jag vet att jag vill gå igenom allt var för sig. Jag vet redan nu flera saker som ligger i klädkammaren, där jag ska börja, som kommer att åka ut. Men jag har lite till här inne att ta tag i. Men det går snabbt.
Jag har fått igång känslan på hur jag ska kunna rensa bort saker, jag vet om jag använder det, behöver det eller bara kan skicka iväg det. Det är något jag har känt att jag har behövt träna på och därmed gått tillbaka till de skåp jag började med och tagit ut ännu fler saker. Och så här kommer jag alltid att göra, det finns alltid saker som jag slutar att behöva. Men det blir ju färre och färre. Speciellt då jag inte köper en massa nytt hela tiden.
Men att plocka fem saker om dagen är fortfarande väldigt lätt. Bara öppnar ett skåp/garderob och kan se direkt om där är något som ska ut. Jag har inte längre en massa saker som är "bra att ha" utan bara saker som "bra till när". Dessa uttryck är något man kan tänka på. Speciellt "bra att ha" då det är saker som sällan eller aldrig används och är egentligen väldigt billiga och lätta att ersätta och då oftast med en bättre modell. Bättre att lämna bort det redan nu så någon annan kan ha nytta av ditt "bra att ha". "Bra till när" är ju saker som du vet kommer användas, toapapper, rengöringsmedel, garn (i mitt fall då jag gillar att sticka och virka), vinglas, papperstallrikar och lite sånt där. Det är är olika i olika hem, men man får fundera över vad man egentligen använder och behöver. Men inte bara sparar för att det kanske kan användas i någon framtid som troligtvis aldrig kommer...

Inga kommentarer: