onsdag, maj 01, 2019

Så vad äter jag?

Ja, nu tänkte jag svara på denna frågan, ingen som dykt upp specifikt här, men tror ändå att någon funderar lite.

Börjar alltid dagen med frukost. Blir havregrynsgröt med banan eller så äter jag knäckemacka.
Havregrynen är glutenfria, får ju köpa speciellt. Knäckebröden bakar jag själv eller köper från Semper, dom har flera sorter. Pålägg på mackan varierar, veganskt smör och någon pastej av något slag, vegansk ost finns, hummus, ja där finns att välja på.

Mellanmål blir gärna antingen knäckemacka eller riskaka, även frukt (banan oftast).

Lunch blir oftast rester från dagen innan eller om jag gjort storkok, mycket samma som jag åt förr bara bytt pasta till glutenfritt när jag har det.

Kvällsmat lagar jag varje dag, om jag inte är helt slut och serverar portioner från frysen som är sparade för just detta ändamålet. Mat jag lagar är verkligen som vanligt, men använder Maizena istället för vetemjöl vid redning av sås, glutenfri pasta och sen fick jag byta ut alla havregrädde/dryck till soyavarianter istället. Annars så är det väldigt mycket fritt fram bland den mat jag åt förr. Finns glutenfria matbröd som jag köpt hem ifall vi ska äta något speciellt, typ baguetter, korvbröd och hamburgerbröd.

Gott på kvällen letar jag fortfarande efter något bra, har lite smått och vet att det finns men har inte letat så noga. Popcorn är bra och sen finns viss choklad som är både veganskt och glutenfritt. Nötter äter jag rätt mycket också och rostade pumpakärnor. Kommer säkert utöka detta efterhand men just nu är jag ganska nöjd.

Har insett att det dock gäller att planera vissa saker lite bättre, speciellt då alla saker inte finns här nere på Netto, fick en liten känsla sist jag var där att dom var på väg att få ett lite större utbud, men jag får se vad det blir av det. Lite pasta och knäckebröd hade varit toppen just vid akuta lägen då man missat i planeringen.

Inga kommentarer: