fredag, januari 05, 2018

Julen utstädad

Här hemma har vi haft en lugn vecka och valde nu att städa ut julen.
Inte för att vi hade haft fram så mycket saker så det gick ganska snabbt att plocka ner, granen nere och tillbehören till pepparkakshusen är nerpackade och instoppade i förrådet nu. Brukar få upp julen tidigt för att sedan städa ut den under trettonhelgen, detta för att få njuta av den länge men ändå slippa den när Fredrik fyller år.
Så nu ska det planeras ett kalas av någon form till den där sonen som tydligen blir 15 år nästa vecka.
Men i allt stök som blir när det är sånt här försöker jag ändå att ta det lugnt, pausar och läser mycket böcker. Sen jag blev sjukskriven har jag nog läst ca 7 böcker, minns inte så noga. Men jag älskar att läsa så det är ett naturligt sätt att koppla av.
Försöker även få in lite yoga för att kroppen ska röra på sig lite lugnt men ändå bli starkare, men jag har lite platsbrist, speciellt under julen så nu när den är borta blir det nog lättare.
Men jag håller på att rensa ut bland alla mina saker så jag inte har så mycket framme utan liksom får mer "luft" i lägenheten. Städar in Ebbas saker på hennes rum samtidigt som vi rensar ut som hon inte leker med. Blir liksom lättare för henne att städa själv och hålla ordning där inne mellan varven. Bättre om hon kan leka där inne istället för att ha saker lite här och lite där.
Ska även slå ihop våra pyssel så allt är på samma plats. Just nu har Ebba lite där och mitt är på ett ställe och det blir liksom rörigt då. Kan vi ha allt samlat så kan ju Ebba använda även mitt då jag inte använder det så ofta. Eller vi kan iaf pyssla lite mer tillsammans istället, det är ju roligare.
Dessutom ska jag rensa i mina skåp då jag vet att det finns saker där som inte använts på flera år, då behöver det liksom inte ligga kvar. Längtar efter att få ordning och reda bland sakerna så jag själv kan få ett lugn.

Så lite i taget ska nog detta året kunna bli det bästa på länge där jag bara kan njuta av allt bra som hände förra året med nytt jobb och kärlek. Ju bättre jag själv mår ju lättare blir det att ta hand om allt det andra.

Inga kommentarer: