måndag, januari 08, 2018

Dagarna flyter på

Nu när jag går hemma så börjar dagarna flyta ihop lite. Det är måndag men ändå så är det ingen skillnad från en söndag... Jag är inte riktigt bra på det, men jag vet att jag ska försöka börja jobba lite igen snart. Så jag hoppas att lite rutin kommer tillbaka snart, blir säkert bättre bara barnen börjar skolan igen. 
Lov har alltid varit lite jobbiga för mig, det där med att inte ha fasta tider att passa och matrutiner som funkar felfritt, är barnen lediga och sover länge så blir det ju lite tokigt. Även med att jag inte riktigt kommer igång och kan liksom sega bort hela dagen. 
Visst det är bra att jag kan vila, men detta är lite för mycket. Jag behöver något som håller igång mig. Så när skolan börjar på torsdag så ska jag få tillbaka lite rutiner. Det tar ofta två till tre veckor annars för mig att börja komma igång hemma när barnen är lediga och jullovet är ju bara tre veckor långt. 
Jag fattar inte riktigt varför jag har så svårt att motivera mig själv till att komma igång och göra saker. Visst får jag saker gjort men inte så mycket som jag anser att jag egentligen orkar och kan. 
Vet att detta troligen har med min ad/hd att göra, den är ju inte direkt känd för att vara av den överaktiva typen... Men kommer jag igång har jag däremot svårt att avbryta det jag gör. Detta är en förklaring till att jag inte startar stora projekt längre, då jag mår inte bra av att avbryta dom, är det stora projekt så måste jag dela i många delmål. Som nu när jag vet att jag ska försöka rensa ut här hemma, jag får ta en möbel i taget eller en låda i taget i förrådet, och när det är klart så kan jag titta på nästa. Men jag har ändå svårt att få in de där trista vardagssysslorna i detta. Jag har verkligen svårt att göra dessa. Vet att dom inte tar lång tid, men att motivera sig till att göra en halvtimmes syssla kan ta tid. Men jag kämpar med detta, har jobbat med just detta i flera år och det blir bara värre om jag sätter upp ett schema med att saker ska göras vissa dagar. Med schema så blir jag stressad om jag av någon anledning inte skulle hinna den ena dagen för man är iväg eller liknande. 
Är det någon som har ett knep som kan funka så får ni gärna tipsa mig. Jag vet att jag mår bättre när jag väl gjort sakerna, men den vetskapen hjälper liksom inte.

Inga kommentarer: