torsdag, december 21, 2017

Jullov

Nu har barnen jullov.
Detta är något jag sett fram emot, då jag slipper tjata om att få dom i säng så dom hinner sova sina timmar innan det är dags att stiga upp. Det gör inget om man blir en halvtimme sen vissa kvällar eller tom en timme sen.
Att dessutom lättare kunna få i dom frukost utan att tjata att dom måste snabba sig. Dom kan sitta i en halvtimme med sina mackor vid tvn om dom vill det.
Allt detta kan man göra utan att vända på dygnet, visst jag har bara barnen hemma till juldagen sen ska dom vara hos pappa en vecka, men jag får ju tillbaka dom sen igen.
Men vi ska inte stressa dessa dagarna även om det finns lite vi vill hinna med, men jag ska "fuska" där det går och göra det enkelt för mig, lite halvfabrikat och sånt där lättlagat på julbordet. Inte en massa plock som ska tillagas i timmar, utan tjoff tjoff klart!
En sak är måste och det är att Ebba ska till ögonläkaren idag på kontroll. Bara en koll då hon fick nya glasögon under hösten, för hon fick nytt recept i somras. Hon gillar sina glasögon och har inga problem att använda dom. Hon har dessutom två par så hon kan byta när hon vill.

Hur är det med mig nu då?
Jo, jag har nog börjat att landa bättre och bättre. Känner ju mer ork, men vissa dagar är den helt borta. Men jag låter det vara så. Har känt att det varit kul att pyssla lite med Ebba, att sitta och snacka med Fredrik, men jag har även kommit på att jag måste röra mig på ett annat sätt så jag har tagit upp Yogan igen. Inte långa yogapass utan lite kortare bara för att börja, sen kan jag ju variera dessa som jag vill sen och kan köra längre när jag har ork till det, men en liten stund varje kväll känns viktig.
Jag har avinstallerat ett litet spel som jag hade på telefonen innan, inget avancerat, men det tog lite energi av mig. Jag trodde att det var bra för då kunde jag ha något att göra när jag satt stilla och som fick mig att faktiskt sitta stilla en stund, men jag behöver sitta och bara vara jag en stund och andas istället.

Jag har ju den sista tiden liksom glömt mig i allt, men jag börjar hitta tillbaka. Lite i taget och jag mår snart mycket bättre. Ser fram emot att jobba lite, bara få pass nu i jul och nyårshelgerna, då detta ger mig ganska mycket ändå. Att komma ut och träffa folk är viktigt, men jag måste göra det på mina villkor ett tag.

Jag börjar bli sugen på att hänga med vänner och familj på annat sätt igen, jag har inte känt att jag har orkat med. Men allt kommer i små steg hela tiden. Men det kommer och det är det viktiga.

Inga kommentarer: