söndag, september 27, 2015

Min helg utan barnen

Denna helgen var det faktiskt skönt att få vara barnledig. Men så är det när man är sjuk. Har sedan min 35-årsdag bara blivit sämre och sämre. Förkyld, feber, ont i halsen och hosta. Men denna helgen var det vila som gällde.
Jag har bara lämnat soffan när jag skulle laga mat. Och det blev på lite udda tider men det kvittar ju när man bara sova någon timme i taget och resten av tiden kollar på tv.


I fredags gjorde jag en stor gryta löksoppa som jag trodde skulle räcka hela helgen men den tog slut vid lunch på lördagen. Så jäkla god var den. Ett recept jag kommer använda fler gånger om jag är sjuk. Hade ett recept i en bok som grund men som jag ändrade ganska mycket i efter min egna smak.


Då löksoppan tog slut var jag tvungen att laga något annat på lördagen.
2 potatis, 2 morötter, en palsternacka, en rödbeta, en paprika, en stor bit purjolök och en stor näve färsk spenat. Detta stekt i 2 tsk sambal olek och 2 vitlöksklyftor i olja. När det var klart skvätte jag lite kinesisk soya över och ringlade vegansk majonnäs på.
Så jäkla gott och det är gjort på sånt jag alltid har i kylskåpet. Perfekt när man inte vet vad man ska hitta på. Hade kunnat leva på sånt här. Får nog göra något liknande till lunch idag.

Idag kommer barnen hem men jag vet inte riktigt när eller om dom ska äta middag här. Men ska dom det får jag slänga ihop något. Har tänkt jag ska handla innan dom kommer så jag har deras önskemål hemma.


Inga kommentarer: