lördag, augusti 15, 2015

Börjat handla hem nytt

Det är liksom nu det börjar.
Jag måste få hem allt som behövs för att jag ska kunna laga god mat. Så idag läste jag innehållsförteckningar på Maxi och slog mot en bra E-nummerguide som appen heter. Där får man reda på vad det är som gömmer sig bakom siffrorna. Det tog iaf lite tid att handla även om jag var helt säker på vissa saker.
Kollade även skåpen hemma så att allt är okej för veganer. Men det var det ju inte men jag slänger inget, det har jag inte råd med så det får bytas ut efter hand. Det var ändå inte så mycket som jag trodde jag skulle bli tvungen att byta bort. Men tillräckligt för att jag kommer märka skillnad.
Frukt och grönsaker, linser och tofu, även djurfri korv. Här ska det testas nya saker. Ska bli kul att laga mat med allt detta.
Rensade kylen från saker som tydligen gott ut och sorterade alla varor på olika hyllor, det som jag inte ska äta har fått en egen hylla, barnens hylla...
Likadant gjorde jag i frysen. Men upptäckte att jag har lite portionspåsar med mat som jag måste ta slut på också. Sen ska jag inte köpa kött till barnen på länge för här finns massor hemma. Så nu blir det att planera all mat så det passar.
I framtiden kommer jag att köpa ekologiskt och helst även närodlat kött till barnen. Går ju bra om det inte går åt så mycket.
Känns bra att planera och fixa med allt detta. Ser fram emot att förhoppningsvis må bättre.


Inga kommentarer: