tisdag, april 14, 2015

Oväntat som händer

Igår fick jag ett mail.
Det var från en kvinna på Försäkringskassan (FK). Hon jobbar där som Kommunikationsstrateg.
I mailet frågade hon om hon kunde kontakta mig och använda min berättelse kring FK i deras arbete. Hon hade hittat mig här på min blogg.
Jag blev väldigt snopen över att få ett sånt mail så jag väntade med att svara till idag.
Efter mitt mailsvar så tog det inte så lång tid innan vi pratade i telefon, länge.
Det kändes bra att prata med henne, hon hade många frågor och jag berättade så gått jag kan om hela min sjukdomstid.
Hon förklarade också vad det ska användas till.
Det är så att hon jobbar för att FK ska kunna förbättra sitt sätt att arbeta. Hon letar upp personer som kan ha några idéer om deras arbete och sedan lämnar detta vidare inom FK.
Nu vet jag inte hur mycket min berättelse kommer att hjälpa, men kan den bara hjälpa någon att lättare få hjälp med sitt ärende på FK så vore det toppen.
Hon tittade inte på mitt ärende i sig utan ville bara ha min berättelse och mina idéer.
Det kändes som jag skrev bra att prata med henne, som att hon lyssnade.
Det som hon skriver ihop efter vårt samtal kommer jag att få läsa, vet ej om jag kommer få länka ut det här sen, men jag ska iaf få läsa det själv.
Är glad att FK gör sånt jobb med att förbättra sitt arbete med oss sjuka som behöver hjälp med alla dessa papper hit och dit. Det är inte alltid lätt att snirkla sig igenom. Dessutom är det väldigt olika vilka som får hjälp eller inte.
Jag kämpar med att få sjukersättning, men detta är ju bara början. I framtiden kommer jag kanske behöva handikappsersättning, bilstöd och en massa andra saker som man kan söka om, även om jag inte behöver det just nu så finns det där att få hjälp med i framtiden. Och kan det bara bli lite lättare att få hjälp med detta när det behövs så vore det guld värt.

Inga kommentarer: