tisdag, april 14, 2015

Ny sjukgymnast/kiropraktor

Förra veckan träffade jag en ny sjukgymnast, han är även kiropraktor så han har stor kunskap om kroppen. Detta är en tid jag hade väntat nästan 4 veckor på efter jag bokat.
När jag kom dit presenterade vi oss, och han frågade vad han kunde hjälpa mig med.
Jag berättade att jag har EDS (han såg mer eller mindre ut som ett frågetecken) och att jag har mer och mer fått ganska ont i ryggen och då och då även något som sitter i kläm bakom en skuldra.
Han frågade om EDS, vad det är och framför allt hur det hela stavas, sen sökte han information medan vi pratade.
Efter en liten stund ville han undersöka mig och mina leder så vi gick bort till britsen.
Han började vända och vrida på mig i flera vinklar och sen när jag låg ner så tryckte han på revben, nyckelben och höfter. Hela tiden lät han "Hmmm", "Mmmm" och "Ehhh". Efter en stund så bara sa han, på sin hurtiga norska, att han var imponerad över att en kropp känns så här. Det ska finnas ett naturligt motstånd i lederna och överallt, men hos mig finns inte det. Vilket betyder att om han skulle (som på en frisk) trycka min rygg rätt så finns en STOR risk att det hamnar ännu mera fel. Samt att han på den korta stunden även läst att detta inte är så bra att göra på EDSare.
Så han tyckte att vi skulle testa med lite rörelser hemma. Han började fundera på vilka som skulle vara bra för mig, "Du kan ju... nej... vi tar denna... nej... men denna borde... nej...".
Efter en stunds funderande så kom han på 3 som han trodde var bra. Vi testade dom och jag fick inte ont av dom direkt (vilket jag får ibland av vissa).
Jag ska ligga på rygg och höja upp bäckenet och samtidigt spänna musklerna i mage och rumpa och hålla upp i 3 sekunder sen ner igen, repetera några gånger som känns bra. Sen ska jag göra en anpassad version av plankan där jag ligger på knän (istället för tårna) och armbågarna 3 sekunder och sen ner igen, repetera några gånger som känns bra. Efter det ska jag använda mig av en boll (pilatesboll) att sitta på och medan jag håller balansen ska jag lyfta ett ben i taget i 3 sekunder och repetera några gånger som känns bra.
Sen får vi se hur jag reagerar på dessa rörelser. Det känns bra än så länge men jag har inte gjort det så mycket men ska nu idag börja vara mer noga med att göra det nästan varje dag.
Och innan jag gick så lovade han att han skulle läsa på och höra sig om bland kollegor angående EDS och vad man kan göra, och så bokade vi in en ny tid i slutet av nästa vecka.

Jag kan säga att detta besök gjorde mig glad, även om han tydligt erkände att det är svårt att hjälpa mig, men han VILL försöka. Han VILL läsa på. Och det gör mig glad.
Många gånger träffar man någon som bara säger att dom inte kan något om EDS och sen inte gör något åt det.

Inga kommentarer: