fredag, april 10, 2015

Avslag...

Den förste april fick jag ett ganska tjockt brev på posten från förvaltningsrätten.
Det var ett avslag på min ansökan om sjukersättning.
Jag fick en lång formulering på varför också, fast först så har dom sammanfattat all information jag skickat in till FK. I detta så står det mina läkare, sjukgymnast och arbetsförmedlingen anser att jag inte kan arbeta eller kommer att kunna göra detta i framtiden utan att jag bara kommer att bli sämre. Läkare har skrivit att diagnosen är kronisk, progressiv och obotlig.

Efter detta så gör dom följande bedömning:

"Av utredningen i målet framgår bl.a. att M.B har en lång sjukdomshistorik och är diagnosticerad med EDS och HMS. Förvaltningsrätten har tagit del av vad M.B anför och åberopar såväl gällande dessa syndrom i allmänhet som sin situation i synnerhet. Av den praxis som finns rörande EDS och HMS framgår det att det är svårt att dra några generella slutsatser beträffande bedömningen av nedsättningens varaktighet över tid. Förvaltningsrätten vill dock framhålla att bedömningen av om förutsättningarna för sjukersättning är uppfyllda måste utgångspunkten tas i det medicinska underlaget och de utfärdade läkarnas bedömningar.

Av utredningen framgår vidare att M.B varit arbetslös sedan år 2010 och genomgått arbetsträning under år 2013. Arbetsträningen pågick under några veckor men p.g.a. försämrat hälsotillstånd kunde M.B, trots relativt låga prestationskrav, inte fullfölja den till 100%. Detta är en faktor som i enlighet med praxis ska vägas in i bedömnigen av om hennes arbetsförmåga är ska anses stadigvarande nedsatt. Eftersom hon inte genomgått någon arbetsprövning sedan 2013, samt då denna arbetsprövning endast varade några veckor, anser dock förvaltningsrätten att det utifrån dokumentationen kring den senaste arbetsprövningen inte kan dras några slutsatser om vilket utfall en arbetsprövning skulle få i nuläget.

Vad gäller den medicinska rehabiliteringen kan utifrån det medicinska underlaget konstateras att det för närvarande inte existerar någon behandling eller medicinering mot EDS och HMS, men att M.B har genomgått vissa sjukgymnastiska aktiviteter i form av bl.a. bassängträning i syfte att lindra symtomen av dessa syndrom. Det saknas dock underlag i målet som visar att någon mer omfattande smärtinriktad rehabilitering, t.ex. så kallad multimodal rehabilitering, har genomförts.

Mot bakgrund av ovanstående finner förvaltningsrätten, att även om den medicinska utredningen i målet får anses ge tillräckligt stöd för att M.Bs arbetsförmåga vid tidpunkt för Försäkringskassans beslut var helt nedsatta p.g.a. sjukdom, alla rimliga medicinska och arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder ännu inte kan anses uttömda. Den medicinska utredningen kan inte heller anses ge tillräckligt stöd för att sådana åtgärder skulle vara utsiktslösa. Det kan således mot bakgrund av utredningen i målet i nuläget inte anses klarlagt att ytterligare rehabilitering inte skulle kunna förbättra M.Bs arbetsförmåga. Vid ett sådant förhållande föreligger inte rätten till sjukersättning, varför överklagandet ska avslås."

Så i stora hela säger dom att ja, vi tror på att din diagnos är kronisk och att det inte finns någon behandling eller medicinering som fungerar, men vi är inte säkra på att den är stadigvarande. Detta tror vi inte på för att du bara gjort en arbetsprövning 2013 och att du inte gjort en multimodal rehabilitering.

Kan säga att jag gjort en multimodal rehabilitering medan mitt ärende legat på förvaltningsrätten, men att p.g.a. deras otroligt dåliga koll på min diagnos inte kunnat skriva ett bra slutdokument. Jag har börjat läsa och anteckna vad som saknas och vad som ska skrivas om i dokumentet så det är korrekt. Dom har nämligen missat hela anledningen till att jag inte längre kan arbeta, tiden för återhämtning och de smärtor som kommer efter aktivitet. Därför finns inte detta med i utredningen för sjukersättning.
Någon med arbetsprövning tror jag inte ens att arbetsförmedlingen går med på då det enligt läkare och sjukgymnaster ändå skulle få samma resultat som 2013, eller t.o.m. värre då jag blivit sämre sedan dess.

Så nu sitter jag här och ska försöka skriva ihop en bra överklagan som kan ge mig ett prövotillstånd till Kammarrätten. Jag har 2 månader på mig. Jag kämpar, men det är riktigt tufft att få göra allt detta själv. Men jag ska få igenom allt!

Inga kommentarer: