måndag, april 27, 2015

Helgen

I fredags var det fredagsmys på hög nivå.
Barnen hade följt med till affären och bestämt vad dom ville äta.
Middag blev kyckling, ris och currysås, båda barnen åt massor. Sen var det dags att plocka fram allt gått, godis, popcorn och ostbågar. Först var det Ebba som fick bestämma film och då blev det Skönheten och odjuret. Inte riktigt Fredriks favorit, men Ebba tyckte mycket om den MYCKET. Efter den filmen var det dags för Ebba att sova och då fick Fredrik bestämma film, Batman - the dark Knight rises. Och jösses så trött jag var när den tog slut. Naturligtvis hade han valt en film som var över 2 timmar lång, men jag hade lovat att han skulle få se hela.
På lördagen gick jag upp och plockade lite, bakade en sockerkaka och sen kom en vän och hans nya flickvän på besök. Mycket trevlig dag. Efter det blev det enkel middag med korv och mackaroner då min kropp inte riktigt höll för något mer avancerat än så. Även denna kväll blev det film, men ingen av barnen eller jag orkade vara uppe lika länge som dagen innan.
På söndagen så var det tvätt och annat småplock som gjorde att dagen gick. Lagade middag, basilikamarinerad lax, tomat och basilikasås och ris till det. Även detta gillade barnen. Efter maten så var det bad och dusch för Ebba som alla andra söndagar. Hon har blivit jätteduktig med att blöta ner håret och är inte rädd för att vattnet rinner i ansiktet längre, hon har en liten hink och leker med och den fyller hon med vatten och bara öser över huvudet flera gånger utan problem. Så nu är hon ganska lättduschad, nu är det bara viljan att göra det som ska finnas men har hon väl hamnat i baljan är det sällan problem. Efter badet är sova som gäller, då hoppade Fredrik in i duschen för att efter det ha en liten stund där vi satt i soffan.
Han har ett tag bett om att få lära sig virka och detta tog vi tag i då på kvällen. Han fick restgarn och en virknål som passar, jag visade snabbt och han klarade luftmaskorna bra, att sedan vända och göra fasta maskor var lite svårare, men det ska nog gå bra. Han virkar även i skolan nu så han vill lära sig och fuskträna hemma så han kan själv när han är i skolan. Kanske ska jag kunna hjälpa honom så han skulle klara av att göra någon enklare figur sen när han har tränat lite på de viktigaste maskorna.
När han lagt sig kollade jag på en film som JAG vill se. Efter det somnade jag snabbt.

Nu i veckan ska jag försöka handla på Maxi, städa en massa och sen även sortera Ebbas garderob lite och fixa en ny ordning så allt får plats. Hon har så mycket kläder nu så det är lite dåligt med plats. Allt hon inte har mycket av är strumpor...

Inga kommentarer: