fredag, april 24, 2015

Bästa sjukgymnasten

Jag tror jag har hittat den bästa sjukgymnasten.
Han är utbildad sjukgymnast, kiropraktor och en massa andra kurser. Han är villig att lära sig nya saker och om det finns dåligt med information så vill han att vi testar oss fram.
Jag vet att jag skrivit om honom innan, att jag var tvungen att leta upp en ny då jag inte fick vara kvar hos den jag hade i mer än 2 år...
Denna nya håller till på Pluspraktik och pratar på en härligt hurtig norska. Han hade ingen koll på EDS innan jag kom dit och han är noga med att hela tiden kolla upp så min kropp tåler de övningar han ger mig. Han vill inte att jag sliter ut mig mer utan att jag istället bygger upp min stabilitet i hela kroppen. Han är försiktig med de övningar han ger mig. Han gjorde en grundlig undersökning första gången och kände att han kan inte använda normal kiropraktik på mig då han kan inte var mina leder och sånt tar vägen då det känns som det kan glida iväg hur som helst.
Men idag testade han att lätta på trycket i nacken lite, mot min huvudvärk och dessa spänningar jag har där. Han tog tag i min skallbas i nacken och tryckte till och drog samtidigt uppåt. Låter fruktansvärt smärtsamt när man skriver det så, men han var mycket försiktig och frågade hela tiden hur det kändes, samtidigt som han höll koll på alla kotor i nacken med fingrarna. På ett konstigt sätt så kändes det som om alla vätskor som rinner där bak bara fick plats, som när man håller andan länge och sen bara tar ett andetag, lite den känslan fast i hjärnan.
Iaf så lättade trycket i nacken för stunden, får se hur länge det sitter i. Han trodde max ett par dagar, men det är helt okej.
Nu får jag vänta en månad innan jag kan komma till honom igen men jag har 5 lätta övningar som ska göras 4 gånger i veckan. Det är inget svårt eller tungt, bara att träna de små stabiliserande musklerna inne i lederna i hela kroppen.
Detta fixar jag.
Nu jäklar EDS ska du hållas stången med träning, jag ska iaf inte bli sämre än vad jag är just nu.

Inga kommentarer: