fredag, augusti 05, 2011

Hoppas

att Ebba inte får magknip nu...
Jag tog min sista antibiotika igår. Så idag var det dags att börja ge henne bröstmjölk igen.
Hon har fått lite nu på kvällen då jag ville vänta minst 24 timmar så medicinen får en chans att försvinna ut ur mjölken, men kanske är där lite kvar. Så nu håller vi tummarna att hon inte får ont i magen.
Det var ju därför som jag slutade att ge henne det och började kasta det istället. Inte kul att ge henne magknip ju. Men nu ska hon få äta mitt igen.
Började med att ge 50/50 av bröstmjölk och ersättning, kommer göra så även nästa mål och sen får vi se hur mycket jag får ut. Men pumpa tänker jag fortsätta med, kanske testar att lägga till henne också, men jag tror inte att hon kommer kunna ta ett ordentligt tag, men vi får se. Det svåra då är ju förståss att veta om hon får i sig det hon behöver. Lättare att se det när man ger på flaska.

Vi var på BVC idag och vägde och mätte henne.
Hon har gått upp till 3120gram och är 51,5cm lång nu. Vi pratade även om just maten. Då Ebba slutar att äta när hon ätit mellan 55-60ml ersättning så är jag glad att hon gått upp i vikt. Men BVC-sköterskan tyckte att vi gärna skulle försöka erbjuda mer mat, men det gör vi ju då vi varje gång blandar minst 65ml... Hon lämnar alltså alltid den sista skvätten. Men jag sa att vi skulle börja ge bröstmjölk igen nu så då var det ingen fara då den är lite fetare. Men sköterskan var inte orolig för Ebbas vikt, hon har ju gått upp fast att hon inte nått födelsevikten ännu. Men det kommer bara hon fortsätter att äta som hon gör nu.

Annars så händer det inte mycket här hemma.
Har varit lite av 2 oros-dagar nu då Fredrik fick hög feber igår, närmare 40 grader... Och Ebba ska till akuten så fort hon får feber, men ännu har hon klarat sig. Nu idag så Fredrik inte haft så mycket feber, men han har varit kass och inte ätit som han ska, men han har under dagen blivit bättre och jag tror att han blir frisk till i morgon. Men vi ska ändå bara ta det lugnt i helgen.
Fredrik hade egentligen den första täningen på is idag, men den blev han tvungen att missa. Han har inte sagt så mycket om det, men han vet ju att han inte får träna när han är sjuk. Sen nästa vecka blir det inget för någon om man inte ska vara med på hockeylägret, men det ska inte Fredrik. Sen veckan efter det så drar det nog igång som vanligt. Alltså 3 gånger i veckan...
Sen får vi se när mina träningar börjar. Kan säga att jag längtar just nu. Men jag har inte haft en bra försäsongsträning. Ligger ganska långt efter de andra nu. Men om vädret bara blir bra så får jag ta mig ut och springa lite, eller iaf ta längre promenader. Känner att jag måste komma igång nu, har tagit det ganska lugnt nu i två veckor men det är för att jag fortfarande haft lite ont på vissa ställen, men nu känns det mycket bättre. Så nu borde jag kunna ut och röra på mig. Vill ju orka med att träna hockey sen när det drar igång också.
Men det är en sak som oroar mig lite... Och det är om jag kommer att passa skridskorna... Jag känner i mina gympadojjor att mina fötter har blivit lite större. I dojjorna går det ju bra för dom är töjbara men det är inte skridskorna. Vi får se när det är dags, kan ju fortfarande vara lite vatten kvar som ska bort.

Min vikt har jag inte alls nämt sen jag fick Ebba.
Jag gick upp från 53 till 74 kg. När jag vägde mig för någon dag sedan så var jag nere på 64 kg igen. Jag försöker att inte väga mig så ofta då jag faktiskt inte bryr mig så mycket om min vikt, jag trivs ganska bra som det är nu. Men att på mindre än 2 veckor ha gått ner 10kg känns ganska bra. Jag hoppas bara att min vikt sedan stannar på ca 57-58 kg.
Vore skönt att ha några kilo som man kan få jobba lite extra på eller iaf byta ut till rena muskler istället. Men jag får se hur det går under hösten.

Inga kommentarer: