söndag, maj 22, 2011

Fixat datorn

Så nu har jag pysslat med datorn länge. Började igår och är snart klar.
Det som är kvar nu är ett spel samt alla mina filer. Det har legat på Ts dator så länge.
Så nu kör jag Windows XP igen och det är skönt. Tyvärr är det på engelska men jag vänjer mig snart och då bryr jag mig inte längre. Allt annat är ju på svenska ändå.
Vill ha det på svenska för att jag är bekväm av mig, men jag har inga problem med engelskan egentligen. Men det går fortare att läsa på svenska men som jag sa man vänjer sig, det är en vanesak ju.
Hade windows 7 innan men det tog för mycket på datorn så den kändes seg ibland.
Men allt jag använde, som finns i windows 7 från start, går att hitta till xp också ganska lätt, men man får sitta och installera alla sakerna en i taget men nu är det nere och verkar funka utan problem.
Så nu kommer jag att höra av mig här lite oftare igen kanske.

Idag vet jag inte vad som händer här hemma, blir nog ganska lugnt.
Igår stack Fredrik hem till A.E och lekte helt själv. Han var där några timmar och när han skulle hem igen mådde han lite illa så han ville jag skulle hämta honom. Men när jag kom så åt han en macka och drack nog lite vatten också. Kan säga att det var bara det som behövdes. Han var pigg och stack hem i förväg utan att berätta det för mig... Lite orolig då jag inte såg honom på vägen hem, men misstänkte att det var hem han hade dragit. Så när jag kom hem så fick han veta att jag vill att han alltid berättar innan han sticker, för han får smita i förväg. Det är bara det att jag vill veta var han är.
Men han lovade att berätta i fortsättningen. Han vet att han inte får sticka från gården eller hem till någon utan att berätta först och det sköter han bra. Så en sak i taget sen springer han snart runt på hela området och leker med vänner själv. Han är ju stor pojke nu och klarar sig själv.
Jag vet många som inte släpper iväg sina barn här men jag litar på att Fredrik sköter sig och är försiktig så han får vara iväg lite själv.
Man tänker ju på hur man själv hade det i den åldern...
Bodde på landet, var ute i byn och cyklade själv eller med vänner hela dagarna och kom hem när det var middag. Fast där jag bodde visste ju alla vilket barn som tillhörde var och alla hade varandras telefonnr. Var det något som hände så visste ju föräldrarna det innan man kom hem, eller så fick man hjälp där man var om man skadat sig på något vis.
Men så är det ju inte riktigt här.
Jag vet inte i vilken lägenhet ungarna på gården bor, har lite koll på vilka föräldrar men jag kan ha fel. Men utanför gården vet jag inget... Och så är det för alla. Vet även att om det skulle hända Fredrik något så är det inte säkert att den som går förbi kommer att hjälpa honom. Många skiter i alla andra. Om han skulle behöva ha hjälp hem så vet jag inte om han hade fått det. Samt att han kan inte mitt telefonnr. Har funderingar på att skriva det på en plastad lapp han kan ha i fickan så han alltid har det med sig iaf. För någon mobil vill jag inte att han ska ha ännu.

Nu ska jag gå och ta hand om disken...

Inga kommentarer: