fredag, april 22, 2011

Vecka 26

Nu har jag bara 104 dagar kvar tills det är dags för beräknad förlossning, men sen vet man ju aldrig exakt när Bebis kommer.
Då ska vi se vad experterna på www.familjeliv.se säger.

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.
Bebis: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Kramp i vaderna har jag fått en gång bara än så länge, är glad att det inte varit fler för det gjorde riktigt ont. Men ryggproblem har jag ju och jag ska försöka vila mer än jag gör men det är inte så lätt.
Bebis växer nog mycket nu och sprattlar på och hickar för fullt. Jag kan även se utanpå magen när Bebis sprattlar, men T och Fredrik har missat det då Bebis alltid slutar så fort jag säger till. Men det blir ju mer och mer av det också nu ju större Bebis blir.

Inga kommentarer: