måndag, mars 14, 2011

Vecka 20

Tiden går.
Nu räknas man som halvvägs.
Vecka 20 av 40.
Vad är det då som skriv denna veckan?

www.familjeliv.se skriver så här:

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa. Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.
På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Bebisen: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.
Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Ja, det syns nu att jag är gravid, går liksom inte att ta miste på. Men jag kan fortfarande dölja magen i vissa tröjor om jag skulle vilja. Men det blir om det är de tröjorna jag vill ha på mig just då, beror ju på vad jag ska göra.
De rutinmässiga BM besöken tycker jag liksom uteblir lite, har en tid som ligger om en månad och jag tror att jag borde gå dit och snacka med henne då jag har fått mer huvudvärk än vanligt. Bara för att kolla upp så alla mina värden är bra liksom, för där tar dom ju en massa prover på en.
Att Bebis har växt det märks på de starkare sparkarna jag får. Det känns tydligt nu när Bebis håller på där inne. Är en liten vilding ibland. Men 25 cm och 250 gram är inte så mycket än.
Annars så mår JAG bra förutom att jag jämt är täppt i näsan och är snorig, men det kanske hör årstiden till också just nu.

Inga kommentarer: