söndag, mars 13, 2011

Igår och idag

Igår fick jag lite gjort här hemma.
Det var skönt.
Jag städade på toa, tvättade lite träningskläder för hand, fick undan disken ganska bra och torkade golven. Kan säga att T dammsög och Fredrik städade på sitt rum.
Det där med hushållssysslor är inte min starka sida.
Ni som har hängt med ett tag vet att jag varit hos en arbetsterapeut för att få ordning på vardagarna och i det innebär just hushållets sysslor. Det finns alltså nu ett schema på när jag gör vissa saker och om jag av någon anledning halkar efter så är det lätt att se där vad jag missat och ska börja med. Ganska skönt att ha det så faktiskt för då blir det inte så att jag känner att ALLT ska göras på samma dag. Det är liksom uppdelat ganska jämt över veckan.
Jag VET att de flesta har det just så, men för en som är HELT utan någon form av rutiner är det ganska skönt att ha det på ett schema på kylskåpet.
Jag har koll på att en "normal" person får ihop detta vardagspussel utan schema, men för någon som har näst intill omöjligt att prioritera så är detta ett mycket bra sätt. På morgonen vaknar jag och ska planera dagen, då kan jag se på det schemat att jag "måste" inte dammsuga idag utan det ligger i morgon, då känner jag att jag hinner med allt det andra som jag också vill göra. Samt att OM jag nu skulle vilja dammsuga den dagen så är det helt okej och jag får lite extra ledigt dagen efter.
Så idag är jag liksom ikapp och kan pyssla med andra saker som jag känner att jag vill ha gjort men som inte tillhör vardagen, sånt som att plocka lite på kontoret eller ställa ordning i skåpen i köket. Men jag kanske också börjar sortera förrådet lite, det har jag som projekt som ska bli klart innan Bebis kommer. Alltså ingen stress men det ska bli gjort och jag kan ta lite i taget.

Idag ska jag iaf ner till ishallen en runda med Fredrik, han ville åka lite med sin lillasyster idag och hon ville åka lite med honom. Får se när vi ska dit bara, blir ju på allmänhetens åkning. Jag ska ju inte åka men jag kan gärna titta på. Får se om T ska med och åka lite han också och om AE ska åka lite. AE är ingen höjdare på skridskor, tror att lilla A är bättre nu. Fredrik och hon var ju med skolan i ishallen i veckan och då hade det gått bra för henne sa hon.
Vad som mer händer idag vet jag inte riktigt...

Igår var det lördag och final i Melodifestivalen. Jag gjorde våfflor som vi åt med glass och sylt. Jätte gott tyckte vi. Blev smet över så jag och Fredrik åt våfflor till frukost idag.
Vinnaren i Melodifestivalen blev Eric Saade och Fredrik nästan hoppade i soffan av lycka. Det var hans favorit och har varit sen delfinalen. Vi röstade inte men är helt nöjd med utgången. Egentligen var min favorit Brolle, men misstänkte att han inte skulle vinna, får lyssna på honom här hemma ändå. Saades låt var helt okej i mina öron och jag tror att han kan ha en ganska bra chans i Europa, så fel låt vann inte.
Efter det så gick jag och Fredrik och lade oss, men T satt uppe ett tag till. Vet inte när han kom och lade sig, men det kvittar. Han är inte uppstigen än och tror inte han tänker vakna på någon timme till. Gör inte oss något för då passar vi på att ha en lugn morgon med tv-spel och dator.

Inga kommentarer: