måndag, december 13, 2010

Avlöjad...

Nu är jag inte hemlig längre.

Min hemlighet var att jag är gravid.

Vi (T och jag) väntar alltså barn.

Hans första och mitt andra.

Det är spännande.

Jag har räknat ut det till den 7 augusti.

Det betyder att jag idag gick in i vecka 7, eller i andra siffror v. 6+0.

Man kan räkna detta på väldigt olika sätt och jag tänker inte sitta här och förklara hur man räknar mer än att man räknar från sista mensens första dag och 280 dagar framåt. Det är 40 veckor och under dessa veckor så skapas ett mirakel.

www.familjeliv.se kan man logga in och själv läsa om vad som händer i varje vecka och jag kan här meddela att min graviditetskalender är hemlig där och det är bara jag som kan se den.

Men jag kommer här kopiera in lite vad det står där vecka för vecka från och med nu.

Vecka 7:

Embryot är nu en centimeter långt. Handled och fingrar skapas och händer och fötter kan urskiljas som små paddlar. Ansiktet börjar ta form och ögonen kan ses som små fördjupningar. Inne i huvudet finns det något som liknar blåsor, det ska senare bli hjärnan. Här kan man med ultraljud se embryots hjärtaktivitet.

Det är riktigt spännande att följa och jag längtar efter att få lite mage. Nu VET jag ju om att det finns ett liv där inne, men det syns ju inte.

Nu är det mycket som ska planeras och köpas in. Jag har ju inte så mycket kvar efter Fredrik utan lyckades sälja nästan allt, har lite kläder, täcke, kudde och sängkläder kvar. Men vi har ett skötbord jag ska få, som MIN pappa byggde en gång som min bror, jag, mina syskonbarn och Fredrik har använt. Det är kul med grejer som går runt så här. Lite historia.

Har köpt en filt, kunde inte låta bli då jag såg den, så mjuk och sen var den ganska billig också. Hittade den på Liseberg och där är man ju inte så ofta så det var bara att dra kortet…

T hittade sen en barnvagn på blocket som vi prismässigt inte kunde säga nej till, gick inte ens att pruta på priset. Den är i VÄLDIGT fint skick och är neutral i färgerna så om vi inte hittar någon annan vi istället vill ha så har vi iaf denna och jag är mycket nöjd.

När jag precis fått veta att jag var gravid och vi hade bestämt oss för att behålla (vilket inte tog så lång tid) så köpte jag en bok till T. ”Du ska bli pappa” av Dick Sundevall. Den är ett garanterat tips för alla som ska/har barn. Den är rolig och informativ, men inte så ”klinisk” som många andra böcker är. Många bra och roliga tips från en pappa till en annan. Jag funderar på att även köpa fortsättningen som heter ”Du är pappa” som också kan vara intressant läsning.

Men det är gott om tid kvar innan jag ”behöver” köpa den.

Det som ska inhandlas eller införskaffas är spjälsäng och ett babyskydd till bilen, men är det ju naturligtvis en massa smått också, men tar vi lite i taget så har vi gott om tid på oss. Hittar vi inget babyskydd i den närmsta bekantskapen så köper vi in ett nytt, får kosta bara det är säkert för bebis.

Fredrik tycker att det ska bli kul med ett syskon och vill helst ha en lillebror då han redan har en lillasyster. Han har även lovat sin lillasyster att detta nya syskon ska bli syskon till henne också. Dom är så goa dessa barn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en spjälsäng o madrass:-) Det e ditt för 200spänn:-)
Kraam Maria Z

Maria sa...

Ska prata med T om det och om det är okej vill vi vänta till efter jul och nyår innan mer inhandlas :) är det sängen alla dina barn sovit i?
Kram

Anonym sa...

Jadå, vänta ni så länge ni vill:-) Nej, denna sängen har bara Sebbe sovit i:-)
Maria Zimmer