onsdag, juli 07, 2010

Föräldraskap

Då jag inte kunde sova i natt heller så satt jag och läste på aftonbladet. Där sprang jag på något som gjorde mig lite förvånad. Det var om en blogg jag ALDRIG läst innan för jag gillade inte hans förra blogg.
Alex Schulmans blogg om att vara pappa.
Han hade tydligen lagt in bilder på sin dotters (Charlie) födelsedag då hon fyllde 1 år och hon hade haft bikini på sig. De som hade läst den hade tydligen reagerat mycket starkt på denna bilden. Charlie är 1 år och hade en liten (väldigt söt) bikini med en trekantstopp som hon hade fått i present den dagen.
Själv så reagerade jag inte på annat sätt än att Charlie såg glad ut där i sin mammas (Amanda Widell) famn. Men vem är inte glad när man får nya saker och blir uppassad när man fyller år.
Jag såg inget som var fel eller konstigt, men läsarna kommenterade om att bilden var provocerande och att Alex skulle tänka på vilket budskap han förmedlade.
Något som alla dessa kommentarer istället gjorde var att få Amanda att tvivla på att hon är en bra mamma. Som om man inte redan tvivlar på det, måste folk skriva arga kommentarer också.
Alex tipsar om en grej som Amanda skrivit där hon själv berättar hur hon känner. Tankar som man själv har haft flera gånger.
Man kan inte göra ALLT rätt som förälder. Helt omöjligt. Alltid någon som har åsikter och säger sig veta bättre. Man gör så att sina barn mår bra och har kul men ändå så är det fel.
Skulle man följa alla råd man får så gör man ändå inte rätt för då är det någon annan som har tankar om det.
Själv lyssnar jag på alla råd jag får men gör som jag själv tycker är bäst och som passar mig och Freddan.
Så ett råd till alla som skriver kommentarer: Tänk FÖRST på om kritiken är NÖDVÄNDIG.
Onödig kritik kan göra mer skada än nytta. Kanske hade det varit föräldrar som är ”svagare” för kritik än vad Alex och Amanda verkar vara och då försökt följa alla råd och istället ”glömt” lyssna på BARNETS behov och lycka.
Barn mår inte dåligt av att vara i solen, det är skadligt att bränna sig, men Charlie ser inte ut att ha bränt sig.
Barn mår inte dåligt av socker, det är skadligt i stora mängder, men Charlie ser inte ut att ha ett uns av övervikt.
Barn mår inte dåligt att springa barfota, det är skadligt om det är farliga saker på platsen, men jag tror att både Amanda och Alex har lite uppsikt på vad som finns på marken runt omkring.

Till Amanda:
Nej, du är inte en dålig mamma. Jag tycker att de som skrivit dessa kommentarer borde be om ursäkt till er båda.
Sen är Charlie urgullig på bilden med latteglaset!!! Underbart med barn som FÅR vara just barn och uppleva livet som barn ska få göra.

Vad jag gör/har gjort för fel då?

Freddan har smakat espresso (även annat kaffe) och öl redan. Bara droppar men ändå, kaffe gillade han innan men inte nu längre och öl gillade han inte alls.

Freddan åt nötter innan han hade åldern inne. Han var ca 1-1½år när han åt nötter, jag hittade honom med en (hör och häpna) en jordnötsskål som han mumsa från. Tror dock bara han åt några få.

Freddan sprang/springer naken i solen och dricker saft och äter kakor/bullar på sommaren. Vätska och någon liten näring är bättre än inget alls…

Freddan åt KRYDDAD mat när han var liten. Tja, annars åt han den ju inte…

Freddan dricker läsk och äter godis mitt i veckorna. Vi gör det ju inte varje helg så varför inte ta det ibland mitt i veckan, är ju inte varje dag.

Freddan har fått sitta i mitt knä och styrt en bil. Tja, det var på en nästan tom parkering och hastigheten var max 5 km/h, jag skötte ju gas- och bromspedalerna.

Freddan får titta på filmer som har högre åldersgräns än vad han är gammal. Nu är det så att jag sitter med honom första gången och sen är han alltid välkommen med frågor om filmerna till mig.

Freddan får ibland borsta tänderna helt själv. Oftast så gör jag det, men vissa kvällar så får han göra det själv. Ibland fuskar vi HELT…

Det var det som jag kunde komma på just nu, men jag gör säkert fler fel om man ska följa alla råd och regler man får överallt.
Men Freddan mår bra, är lycklig och njuter av livet.
Tror det är det viktigaste.

2 kommentarer:

Eva-marie sa...

Vad klok du är Maria - torts alldin "fel". Första barnet blir alltid en försökskanin hur väl man än menar. Det är min övertygelse. Man är så osäker - oavsett om man är ung eller gammal mor (som jag). Eftersom min egen mor dog för länge sen och svärmor bor i DK har vi sluppit goda råd till stor del! Men BVC och andra kan också göra en mamma osäker.
Intressant att du försvarar SChulman - har aldrig läst den här pappabloggen för jag verkligen avskydde hans förra.

Maria sa...

Eva-marie:
Tack! =)
Mamma säger samma sak om första barnet.
Jag trodde ALDRIG jag skulle försvara honom i något då jag inte heller gillade hans förra blogg, men här förtjänar han stödet till max, samt att hans blogg faktiskt hamnat under mina favoriter...
Skönt att man får ändra sig angående saker.