torsdag, april 15, 2010

Stabilitet

Var hos min läkare i måndags och pratade om mina mediciner. Han ställde inte så många frågor men jag fick berätta hur det känns och hur allt funkat. Visst frågade han lite så han inte missuppfattade vad jag menade men annars så lyssnade han bara på det jag sa och såg på hur jag nu betedde mig när jag var där.
Ganska mycket som kan synas bara så. Han sa sen att jag skulle höja dosen på concertan till 72mg.
Hur jag skulle ta den fick jag avgöra lite själv, om jag skulle ta allt på en gång eller om jag skulle dela upp det lite på förmiddagen men jag skulle börja med allt på en gång först.
Den största anledningen till ökningen är att jag hade inte tillräckligt lång verkningstid utan jag var utan verkan på kvällarna, speciellt de dagarna som jag stiger upp tidigt, men med en höjning så förlängs detta.
De två dagarna som jag nu tagit denna höga dosen har jag känt stor skillnad. Inte bara att jag känner mig mer fokuserad på det jag gör utan att jag har bättre simultanförmåga längre på kvällarna.
Med det menar jag att jag kan samordna mina handlingar utan att dom stör varandra. För andra är det självklart att om man ska ta ut saker i köket så kan man samtidigt ta något annat till ett annat ställe och lägga det på plats påvägen ut i köket för att slippa gå 2 gånger. Det har jag inte kunnat förut utan att det blivit något fel, men nu funkar det mycket bättre.
Förändringarna gäller småsaker som gör stor skillnad i vardagen. Att lättare komma igång att göra saker utan att man fastnar i en lång och invecklad tankeprocess. Allt detta är skönt att slippa. Lättare att komma i säng på kvällen, somnar fortare. Detta är ju för att jag kan koppla av och inte ha huvudet fullt med tankar.
Sen har biverkningarna minskat mycket. Konstigt att jag tar mer medicin men får ändå mindre biverkningar, inte färre men inte lika tydliga.
Så jag fick recept på detta så jag klarar mig ett år och sen ska jag till läkaren igen. Har med det fått en stabil plan på hur det blir med medicinen. Naturligtvis kan jag ringa läkaren om det är något jag undrar eller om det händer något men annars ska jag klara det själv.
Lite skrämmande men känns ändå bra. Jag har ju ett bra nätverk runt mig som kan se om det är något jag själv inte märker.
Nu blir det skolan och jag hoppas att alla får en solig och fin dag.

Inga kommentarer: