torsdag, april 22, 2010

Förkyld igen...

Sen jag skrev sist så har det inte hänt mycket. Blev förkyld och har inte kunnat springa, tog första promenaden igår när jag lämnat Freddan på skolan. Var då helt slut när jag kom hem.
Annat som hänt är att Freddan har berättat att han inte vågat säga nej till skolkompisar om att spela kula fast att han inte vill. Speciellt när dom kallat honom för fegis... Har har inte heller vågat gå till fröknarna. Men vi hade ett långt samtal och han ska nu säga nej och om dom kallar honom något ska han gå till fröknarna för barnen får inte kalla varandra för olika saker. Jag berättade även för fröknarna och dom tog upp det i klassen, utan att säga att det var Freddan som varit utsatt.
En kula har han blivit lovad att få tillbaka då det var hans enda stora kula, de andra är små glaskulor och de får han vara utan. Några av barnen som han spelat mot är 2 år äldre, så dom vinner ju alltid.
Fast idag och i morgon får han inte ha kulorna med sig då han spelat bort några fast att han lovat att han inte skulle tävla om dom utan bara träna. Så jag fick ge honom ett kännbart straff för att han inte höll det han lovade. Han ska få ha med sig kulor på måndag igen men bara några få, typ 8 stycken, för då blir det mindre lockande att tävla och förlora. Hoppas jag...
Samt att han bara ska spela mot dom i klassen. Någon där ute som har eller har haft liknande problem? Någon som vet hur man ska göra för att ett barn ska känna sig trygg i att säga nej?
Jag tycker sånt här är så svårt. Men Freddan är ju en så snäll kille att han spelar för att de andra vill. Han sa också att han var rädd att om han sa nej så skulle de andra inte vilja leka med honom.
Är det så hårt klimat i skolan redan när barnen är 7 år...?
Hoppas att han känner sig starkare när han blir äldre. Jag hoppas att hans hockeyspelande kan ge honom det självförtroendet. Att han blir lite 'kaxigare' även utanför isen.

Inga kommentarer: