torsdag, april 08, 2010

12 år och 351000 kr...

Brukar inte uttala mig om olika domar som kriminella i Sverige får men nu var jag bara tvungen...

Jo, det är så att en 20-åring kille har våldtagit, kidnappat och försökt döda en 19-årig tjej här i stan. Tjejen är skadad för livet, kommer aldrig att bli återställd från den hjärnskada hon fick när han tog stryptag på henne, sen är hon ärrad över underliv och ansikte, sen ska man ju inte tala om hur hon mår psykiskt. Familjen lider och kommer få hjälpa henne genom detta hela hennes liv.
Killen som gjorde detta har visat sig vara psykiskt frisk efter undersökningar inför rättegången. Han hade enligt tjejens dagbok våldtagit henne vid iaf ett tidigare tillfälle och sen en annan gång kidnappade henne, tog stryptag på henne så hon tappade medvetandet, knivskar henne i ögon, på kinder och i underlivet, dessutom lämnade han henne långt ut på ett fält för att dö.
Av en slump hittade några personer henne och larmade efter hjälp.
Hon låg LÄNGE i Lund på Universitetssjukhuset och sen även lång tid här i stan. Vet ej om hon fått komma hem än...
Det hände den 6 november, en dag som Kristianstad kommer att komma ihåg med sorg länge.
Jag kände inte tjejen själv, men vet många som gjorde eller iaf var bekanta med henne. Alla säger samma. Det var en glad, trevlig och snäll tjej.

Och nu till domen. 12 år och 351 000 kr för det han gjorde mot henne, till hennes föräldrar och syster ska han även betala 10000 kr var. Men är detta nog??

Jag tycker inte det.
Är inte en tjejs liv värt mer?
Visst hon lever, men hon kommer aldrig att bli bra.
Familjen mår dåligt och kommer troligtvis behöva hjälp för att hantera det som hänt i lång tid framöver.

En av sakerna som sänkte straffet var att han "bara" var 20 år när han utförde brottet. En frisk 20 åring kan mycket väl ta fullt ansvar för sitt handlande.
Han hade haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande...
Tyder inte det på att killen har alvarliga problem i sitt liv?

Det som höjer straffvärdet är att han har återfallit i våldsambrottslighet...
Han har alltså hållt på innan...
VARFÖR fick detta ens hända???

Jag kan anklaga samhället vi lever i.
Det är tufft för unga människor. Svårt att få jobb och därmed den höga arbetslösheten gör att dessa unga personer mår dåligt.
Men det gör också att det blir HÖGRE tryck på psykvården och många trillar igenom utan att få den hjälp dom behöver.

Jag kan säga att jag tycker att straffer är för lågt, iaf den ekonomiska biten till tjejen. Fängelsestraffet kanske inte hjälper honom alls då interner i dag inte får den hjälp dom verkligen behöver för att komma ur sin kriminella bana utan får egentligen bara extra lång "skola" i hur man gör mer brott...

Jag mår dåligt över att det gått så här långt.
Jag lider med tjejen och hennes familj.
Jag lider med killens familj som förmodligen har gjort allt i sin makt för att förhindra sånt här.

Nej, nu anser jag att det är upp till regeringen att se till att psykiatrin får mer pengar. Ska samhället se ut som det gör med arbetslöshet så behövs det mer hjälp till folk så dom klarar sitt liv och psykvården är hårt pressad, där med även kriminalvården.
Man måste börja arbeta med dessa ungdomarna redan i mellanstadiet när det börjar visa sig att dom är påväg åt fel håll.
Det är så mycket som skulle kunna göras så att sånt här inte händer, man kan förebygga ganska mycket genom att hjälpa ungdomar att känna sig värdefulla.

Nu vet inte jag något om killen som utförde detta hemska, om han är arbetslös eller hur hans liv har sett ut innan detta, inte mer än det jag har kunnat läsa till mig i typ denna artikel och där står ju att han har varit på ungdomsvårdshem förr.
Hur långt ska det gå innan varningsklockorna ringer som berättar att en person kan vara farlig för andra? Hur många unga tjejer och killar kommer få sätta livet till innan samhället reagerar??

Man läser ju ständigt om unga personer som blivit misshandlade, våldtagna och som har utfört dessa handlingar...
ALLA dessa mår dåligt, annars så hade det inte hänt.
Men sen anser jag att en person i 20 års ålderna har full koll på sina handlingar och vet att det är fel att göra någon annan illa och ska straffas därefter.
Men för att förhindra sånt här måste det börjas i tid...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100407/KRISTIANSTAD/100409913/1843/&/Doms-till-12-ars-fangelse

2 kommentarer:

Anonym sa...

Straffet är INTE tillräckligt för det han utsatte Emma för!! Sverige är ett skämt när det gäller straff!!
Hoppas han får "sin dom" i fängelset av dom andra!! Hoppas NYCKELN förkommer så han blir inlåst för ALLTID en sådan ska inte få finnas ute bland oss!!
"Krstdbo"

Maria sa...

Jag hoppas inte att får "sin dom" i fängelset av dom andra. För det är straffen i stadgarna som bör bli hårdare.
Men som jag sa så tycker inte jag heller att det är ett tillräckligt straff.
Frågan är bara vad samhället egentligen kunde gjort för att hindra det från början... Lagar, regler, vård... Finns mycket i detta land som borde ändras.