torsdag, februari 26, 2009

Kartlagd...

Då jag ofta handlar på kortet och inte med kontanter är jag tydligen mycket kartlagd. Polisen kan få veta precis vad jag köpt. Inte riktigt så intressant läsning för polisen men dom kan om dom har en förundersökning på mig.
Jag vet inte om detta är bra eller dåligt.
Fördelar:
Polisen kan få fram om man köpt farliga saker.
Nackdelar:
Min integritet är helt borta...

Integriteten är ganska viktig för mig, jag kanske inte verkar så privat då jag bloggar om mycket som händer i mitt liv. Men det jag köper vill jag att det är hemligt. Klart att ICA ska kunna veta vad jag köper för saker så att jag kan få bra erbjudanden som passar mig och mitt liv. Men där tycker jag liksom att det räcker. Polisen har inte med att göra vad för sprit jag handlar på systemet, har inte med att göra vad jag äter till middag och inte heller har dom med att göra vad jag köper på apoteket.

Nu tror jag inte att dom kommer att kolla upp mig. Men jag är lite obekväm med att det går. Fast personer som har gjort ett grovt brott och bevisen finns i inköpen då vill jag att det ska gå att kolla...

Svår balansgång det där. Dessa register får INTE missbrukas. Det får inte bli så att staten ska kunna kontrollera oss. Jag vill inte att dessa uppgifter ska kunna komma ut. Det ska krävas att det enda sätt att få fram dessa bevisen är att gå igenom dessa register, lite som en sista utväg.

Länk till artikel där jag hittat detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4507206.ab

Inga kommentarer: