tisdag, september 02, 2008

USA i ett nötskal...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/article3229410.ab

USA som alla säger är drömmarnas land... Inte jag.
Jag blir väldigt förvånad över att folk där fortfarande tror att en 17 åring inte har sex.
Folk som tror att graviditet automatiskt leder till bröllop. Tur att det inte gör det. Då hade jag varit gift nu med en man som jag inte vill ha. Som om såna äktenskap funkar i längden då.
Låt ungdomarna vara just ungdomar men lär dom att skydda sig och tillåt dom att skydda sig.
Killar och tjejer i den åldern har sex och det är inget konstigt med det. Inte här i Sverige iaf, men i USA ska man vänta till bröllopsnatten, finns det verkligen dom som gör det?
Vet ej hur dessa konservativa i USA tänker riktigt.
Lever dom på 1800-talet ännu? Långt efter är dom iaf. Vi lever nu på 2000-talet och nu är det fritt med sex innan äktenskapet och då kan det även komma "oäktingar"....
En konservativ amerikan skulle ju bli alldeles chockad om dom kom till Sverige och såg hur många "oäktingar" det finns. Alla dessa unga tjejer som blir mammor men lever och tar hand om sina barn, med eller utan pappan.
Jag förstår även denna "pappan" till barnet i Bristols mage. Han är inte redo, nej, han är ju fortfarande bara 17 år. Är mamman redo för barnet då? Eller har hon blivit lurad av sina konservativa föräldrar att behålla barnet mot sin vilja? Detta är frågor vi inte får svar på. Hon kanske ville äta p-piller men fick inte för sina föräldrar, kanske även ville göra abort, men fick inte det heller. Kanske har hon även valt helt själv, detta är ju omöjligt för oss att veta.
Men man ska inte tvinga in dom i ett äktenskap bara för att det kom en bebis. Han vill ju uppenbarligen leva sitt liv först och sen stadga sig.

Nej, tur att jag bor i lilla Sverige med det stora hjärtat. Här får man vara som man vill.

Inga kommentarer: