lördag, juli 12, 2008

Gåtornas palats - Dan Brown



Ja då har jag läst lite då. Tog mig 3 dagar... Gillar att läsa, spreciellt när boken liksom inte låter en att släppa den. Jag bli nästan manisk, måste läsa till slutet, kan inte släppa.. Läser och läser tills jag nått sista sidan och äntligen kan andas igen. Att smälta en historia tar sin tid. Är inte klar när jag skriver detta, har nästan precis slagit ihop boken. Boken jag läst är den på bilden. Skriven av en av mina favoriter. Succéförfattaren Dan Brown.

Gåtornas palats är skriven på hans karaktäristiska sätt att skriva med korta, många och gripande kapitel, man vill bara ta ett kapitel till. Den handlar om det alltid så aktulla "storebror ser dig"... Det som denna boken berör är det som pågår i Sverige just nu med nya lagen. Fast sett från andra hållet... Ja, här handlar det om National Security Agency (NSA) i USA som är en topphemlig organisation som bevakar telefon och mail som passerar landets gränser. NSA har en maskin som knäcker alla koder som finns, men hittar en kod den inte kan lösa...

Susan Fletcher, som är NSAs bästa kryptoanalytiker, kallas in och ska försöka lösa det. Men hon upptäcker ganska snart att hon är mitt bland lögner och hemligheter. Hennes fästman, David Becker, sänds till Spanien av NSA på en farlig jakt på en ring som sägs ha koden ingraverad. Här står nu Susan och måste slåss för sitt och Davids men även för att bevara USAs hemligaste hemligheter...

Ja, detta säger nästan allt. SPÄNNANDE är det. För en datanörd som jag är det ännu mer spännande då det rör sig om krypton, spårningsprogram, virus och gigantiska datorer... Kan det bli bättre?? Ja, kärlek, spänning, mord och hemligheter gör ju sitt till.

Om man ska försöka sätta en form av betyg på denna bok då... Ja, kanske TOPPEN passar eller ska vi ta ett sifferbetyg 10/10.

Inga kommentarer: