torsdag, augusti 08, 2019

Vardagen

Nu är semestern slut och jag är tillbaka på jobbet. Eller ja, det mesta av min semester är slut då jag kommer vara hemma mer sen. Men den längre semestern är slut. Och med detta så har jag kunna känna att mitt rensade har gjort det lättare här hemma. Det är så mycket lättare att hålla ordning efterhand. Detta gör att när jag är trött efter jobbet så kan jag sätta mig i soffa och bara vila utan att ha en massa måsten över mig. Jag bara vilar istället. Vilket i sin tur har lett till att jag har börjat handarbeta mer igen nu. Så härligt.
Jag har känt mig för stressad för att göra det jag verkligen tycker om under lång tid. Men nu när det inte hänger över mig så kan jag slappna av igen och bara skapa. Och där har jag nu begränsningar så jag köper inget nytt material, bara använder det jag har hemma. Jag har liksom massor hemma så det är inga problem än så länge. Massor med planer finns i dessa lådor så det är bara att sätta igång att göra klart. Och jag tycker detta är så skönt. Har sparat det mesta av garnet, gav bort det jag vet att jag verkligen inte kommer använda till Erikshjälpen. Bättre det blir använt än att det ligger här i mina lådor och tar plats.
Har bestämt mig för att skapa en massa småsaker som är användbara. Börjat med en filt till Shaggy som ska ligga i soffan på hans plats. Men ska sedan göra klart de som är påbörjade...

Och kollar man på lediga dagar så är det lättare att hinna med att städa och fixa då det inte är en massa skräp att flytta på, bara det jag använder. Dessutom är det lättare att städa oftare när det är lättare att städa... Så jag väntar inte så länge mellan. Förhoppningsvis blir det en vana som håller i sig då jag trivs bättre i mitt hem än jag gjorde innan.

Jag har dock mycket saker kvar än så länge, jag är alltså långt ifrån klar här hemma. Blir väl aldrig klar heller men ju längre jag rensar ut desto mindre har jag att rensa ut. Men jag stressar inte över det som är kvar längre. Jag vet att jag kommer dit så småningom.

All tid jag förut la på sociala medier har minskat massor, jag sitter en stund på morgonen och sen ibland en stund på kvällen, men även när jag har tråkigt på jobbet. Annars så sitter jag inte vid det. Och det är så befriande. Jag själv lägger inte ut mycket alls längre men det jag lägger ut betyder något för mig och jag känner att det kan ge mina vänner något av värde.
Stressen att följa alla och hinna med att se allt som alla delar släppte ganska snabbt, jag bara kollar på saker lite snabbt och sen har jag ju rensat bort väldigt mycket där, vänner jag aldrig har kontakt med har åkt... Och då blev flödet mindre stressigt.

Så mitt tips till alla är att rensa bland allt som känns stressigt.

Inga kommentarer: