fredag, april 19, 2019

Telefonsamtal

Igår, ganska sent på eftermiddagen, så ringde min läkare.
Det hade trillat in lite provsvar.
Han kunde inte se någon inflammation i tarmen, men proverna visade tydligt på glutenintolerans. Så jag ska äta glutenfri kost.
Det prover och allt det andra som vi planerat in ska göras ändå så vi fortsätter som vanligt ändå.

Ja, GLUTENFRITT... Argh.... Jo, men väldigt mycket av det jag äter innehåller gluten. Jag får väl bara ta och tänka om lite. Inser att jag inte kan äta min havregryn, Oatlys produkter, vanligt bröd, pasta... Oj oj... Jo men detta ska gå, finns ju alternativ. Dom finns bara inte här på Netto som är min lokala butik. Jag får helt enkelt cykla och handla sen. Jag ska bara äta frukost och duscha först...

Frukost var det ja... Brukar äta havregryn... vanliga havregryn antingen som dom är eller i gröt.
Majsgröt... Polenta som det heter... har jag hemma. Får koka det idag. Är dock inte en favorit, men det funkar.
Som tur är så är mycket av den mat jag normalt äter faktiskt glutenfri, bara pastan och brödet som behöver bytas ut. Så jag får helt enkelt köpa sånt. Får börja baka mina knäckebröd också, dom var glutenfria. Ska bara hitta ett bra pålägg... hummus är gott och kam varieras i mängder. Jo, och så ska jag köpa maizena så jag kan göra sås. Får börja hitta på och laga mat själv utan att använda mig av matkasse nu igen. Men kan fortsätta köpa deras fantastiska grönsaker, så blir det. Har ju använt mig av Årstidernas veganska matkasse, visst dom har en glutenfri också men inte för så här stora familjer. Kanske får kolla om dom går att kombinera...

Mycket att tänka på!!!

2 kommentarer:

fruM sa...

Jag har ett toppen bra recept på bröd som är GF och är fantastiskt gott att äta

Maria sa...

Ja, jag kanske frågar om recept sen, men just nu har jag mycket nytt att testa att jag ligger lågt ett tag med det. Men tack, jag ska ha dig i tankarna.