söndag, januari 06, 2019

Nytt år, samma jag...

Jo, jag är samma, jag tänker inte ändra mig i år heller. Inte mer än vad som sker utan att man märker det pga ålder och erfarenheter. Jag trivs i mitt egna sällskap och med de få som jag noga väljer ut.

Detta året ska jag ändå göra något, jag ska vara mer rädd om mig själv. Både fysiskt och psykiskt, det behövs. Inga stora saker, bara laga bättre mat, gå lite promenader och sen göra sånt jag mår bra av och tycker är kul. Annars får livet gärna vara precis som det är.

Det går bra nu.

Jag hoppas att ni inte är såna som har lämnat en massa nyårslöften med hög press på er. Ta det lugnt! Ha en plan, men ta det inte på så stort allvar, bara om det krävs för att du ska överleva, annars är det bättre man tar det lugnt och gör små framsteg.

Här hemma kämpar jag med lite i taget och det har hänt massor. Vissa dagar inget, andra dagar mer än planerat. Jag har enkla krav och klarar jag dom så belönar jag mig med sånt jag älskar.
Har bestämt mig för att göra saker enkla för mig så jag har beställt matkasse för den veckan jag har båda barnen, kommer börja handla via internet igen på ICA och få det hemkört. Det är bra mycket enklare än att cykla och hålla på, för jag få aldrig med mig allt jag vill ändå. Ska försöka att laga mat så det räcker till matlådor också så ofta det går. Jag mår bättre av det, samt att det sparar pengar.

Kommer även ha skärmfria tider här hemma. Internet och full tillgänglighet stressar och gör att man inte umgås som man borde, så denna tiden på helgerna och röda/lediga dagar ska vi alla här hemma stänga alla skärmar i 4 timmar. Denna tiden ska vi ägna åt annat, våra egna saker som vi tycker om, eller umgås på olika sätt, även städa tillsammans eller vara iväg på olika saker. Är det något få vi fotografera med mobilerna, men behövs det får vi även ringa till någon samt svara om det ringer. Men så mycket som möjligt ska vi låta mobiler, datorer, plattor och tv vara. Och det blir säkert enklare med tiden.

Detta med bloggandet kan också vara en sak som gör att jag mår bättre då jag liksom blir tvingad till att reflektera lite på vad som händer i mitt liv och sätta ord på det. Även om jag inte berättar allt som händer så tänker jag igenom tiden som varit sedan sist jag skrev något.

Inga kommentarer: