måndag, oktober 19, 2015

Vegetarianbarn

Ebba har den sista tiden ställt flera frågor om kött. Sånt som var det kommer ifrån och vad som händer med det. Jag har svarat så ärligt jag kan utan att visa läskiga bilder, men jag har fått berätta att djuren dödas.
Detta var något som Ebba inte trodde.
Hon verkade tro att djuren gjorde köttet, inte att dom ÄR köttet.
Så när hon hade förstått hur det låg till så ville hon inte längre äta kött.
I fredags så berättade hon på förskolan att hon inte längre åt kött och det var inga problem. Köket ordnar så hon får det vegetariska alternativet. Skönt att det var så enkelt för henne. 
Hon verkar vara fast besluten på detta och berättar för Fredrik att djuren faktiskt dör om man äter kött. Vet inte hur hon gör på förskolan men det verkar inte vara så att hon säger något där om det. Får se hur det blir i framtiden. Ebba är iaf glad för att inte vara med att döda djuren. 
För min del så får jag vara mer noga att se till att hon får i sig protein, b12, d-vitamin och järn i maten och i ersättning som vitamintillskott om det behövs. 
Men det är inte så svårt att få i henne mat då hon gillar det mesta jag lagar. 
Nu får man bara se hur det blir i framtiden, om hon väljer att fortsätta vara vegetarian eller om hon går tillbaka till kött sen i framtiden.

Jag la till lite länkar i sidan som ni gärna får kika på. 
Dessa sidor har hjälpt mig ganska mycket när det gäller vad som innehåller vad, eller vad jag ska ha för att byta ut mjölk- äggprodukter. 

Inga kommentarer: