fredag, augusti 14, 2015

Funderingar kring mat

Hej på er.
Vet att det var längesedan jag skrev något nu men jag har helt enkelt inte känt för att skriva något.
Sommaren har varit lugn, jag har kunnat vila upp mig. Jag har kunnat fundera på min framtid och mitt mående.
Vi firade Ebba som blev 4 år och det kan jag skriva mer om i ett eget inlägg sen.

Mina funderingar som jag tänkt ta upp här idag gäller mat. Jag har väl aldrig egentligen brytt mig om vad jag äter mer än att det ska vara så bra kvalitet som möjligt. Men de senaste månaderna har funderingar på att ta bort kött från kosten kommit. Jag tycker att det är gott men jag är liksom inte sugen på det längre. Så jag funderar alltså på att bli vegetarian.
Hur gör jag det då barnen inte vill sluta med kött..  jo jag får ju helt enkelt laga en bit kött bredvid min mat och så får barnen ta det dom vill ha.
För min del har dock tanken utvecklats lite. Jag funderar nu på att ta det ett steg längre. Att bli vegan. Kanske inte helt, som när man är hos andra och äter räcker det med att jag äter vegetariskt. Men hemma vill jag hitta alternativ till animaliska produkter.
Så denna jakt har börjat lite nu.
Netto är inte bra på detta bara samt att jag har mycket mat i frysen jag tänker äta upp först. Men det som köps nu kommer att planeras för att lagas veganskt. Men till barnen kommer vanlig mjölk, ägg och kött finnas tillgängligt.
Jag har denna veckan redan gjort många förändringar och jag känner mig redan piggare. Smärtan kommer aldrig att släppa även med dessa förändringar men jag kanske kan må bättre på andra vis och därmed orka mer.
Barnen kommer få äta som vanligt i skola/dagis samt hos vänner men hemma blir det ju lite förändringar även för dom. Kommer bli mer frukt och grönsaker. Detta är ju något som omöjligt kan vara fel. Sen kommer vi även att slippa en himla massa e-nummer som finns i mycket mat.

Denna förändring ska ni få följa med mig på. Jag kommer att lägga upp bilder och recept här på bloggen samt att jag kommer berätta hur jag mår och om jag märker skillnad.

Önska mig lycka till med allt!


Inga kommentarer: