måndag, april 09, 2012

Smalt ideal... Sjukt...

Det finns saker även jag reagerar på när jag är ute och rör mig på stan.
Jag är inte så lättpåverkad eller tar åt mig av "krav" på utseende.
Men det denna tjejen reagerar på är viktigt att vi alla tänker på:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14649892.ab

Att en skyltdocka har kropssformen av en anorektiker är FARLIGT.
Kanske inte för dig och mig, men för den där 12-åriga tjejen som försöker se ut som dom tror att man ska se ut som vuxen. Den där känsliga tjejen som faktiskt blir påverkad av bilder och dockor.
Det är dom vi måste tänka på.
Att inte ha trådsmala modeller på en catwalk eller beniga skyltdockor för att inte påverka dessa tjejer negativt.
Bättre att ha hälsosamma ideal och modeller, dockor som har lite mer kropp än ben.
Att hellre se lite muskler under kläderna på dockan eller de modeller man ser i modebranchen kanske gör att fler hellre vill se ut som dom och råkar må bra av det istället för att hamna på sjukhuset för att dom blir sjuka...

Nej, jag blir faktiskt arg när jag ser att såna här smala dockor används.

Inga kommentarer: