torsdag, februari 02, 2012

Mot alla odds

SVT visar detta programmet ju.
Jag följer detta programmet.
Går att se via nätet på SVT Play Mot alla odds.
Jag fick väl upp ögonen för detta program tidigt iom en vän som deltar, men jag hade nog ändå tittat på det då jag gillar själva programidéen.

Förra veckan på Debatt avsnitt 2 av 18 så diskuterade man Mot alla odds.
Några var för och andra naturligtvis emot.
Jag kan förstå hur de negativa resonerar, men håller inte alls med.
Att säga att Mot alla odds är en freakshow gör mig lite lätt tokig.
De säger att man bara visar funktionshindrena än personerna bakom...
Att de är med endast för att de är just funktionshindrade, för att typ höja statistiken på funktionshindrade i media...

Nej, jag håller inte med.
Kan säga att jag lärt mig mer om min vän på 3 avsnitt än jag lyckats göra under flera timmar som vi umgåtts under vintern.
Jag förstår lättare hans problem som hans funktionshinder ger honom än jag gjorde innan och då förstår jag lättare vad han går igenom varje dag här hemma. För sånt är också en person, det är det som personen kämpar emot. Alla har sitt som dom kämpar med.
Sen behöver man ju lyfta fram hela personen för att lära känna någon och det känns det som det blir mer och mer av i varje avsnitt. Man får se vilka funktionshinder deltagarna har och hur dom har uppkommit, men även personen bakom.
Detta är 10 helt otroligt starka personer som får vara med om sitt livs äventyr och vi får följa med.
Det är så häftigt att se hur de faktiskt löser problemen och hjälper varandra att nå sitt mål.

Alla som är i media, är det för att dom är den typ av person dom är.
Man är med i Robinsson för att vara med i ett äventyr som dessutom är en tävling där man kan vinna massor med pengar, Big Brother för samma anledning och sen kan man vara med i debattprogram för att man vill att sina åsikter ska komma fram till allmänheten.

Vi är alla olika, alla kan inte delta i alla typer av program.
Jag själv vet inte om jag hade vågat göra det som deltagarna i Mot alla odds gör då jag är så rädd för kryp, spindlar och insekter är något av det värsta jag vet och det finns massor med sånt i Afrika som dessutom är mycket större än dom som finns här hemma.
Nu hade jag inte varit med i Robinsson heller just av den anledningen, men sen är jag inte mycket för just tävlingsgrejen heller med pakter och utröstningar som det bär med sig.
Big Brother övervägde jag att söka till inför första säsongen. Men jag trodde inte riktigt att jag skulle palla vara inlåst i ett hus så länge och dessutom så trodde jag inte att jag skulle ha en möjlighet att faktiskt hålla mig kvar heller.
Att säga att ALLA ska kunna medverka på samma vilkor jämt funkar inte.
Samhället är inte jämställt så mycket och det kommer det aldrig bli heller.
Vi är nämligen inte stöpta i samma form.

Hade samhället varit jämställt så skulle dessutom killar tävla mot tjejer på samma vilkor överallt, men fysiken gör att det från början finns skillnader. Det utmärker ju sig i alla idrotter. Ingen räknar med att en tjej ska klara av att hoppa lika långt som en kille i längdhopp, eller att tjejer ska klara att bli tacklade av en kille i ishockey...
Därför måste det ju även på ett ganska naturligt sätt bli skillnade mellan de med funktionshinder som de utan. Inte på ett negativt vis alls. Utan det bara är så.
Men det betyder inte att den ena "gruppen" är bättre eller sämre än den andra.
Man kan göra samma saker men kanske inte samtidigt, lika snabbt eller på samma sätt, men man kan göra det.
Man kan dra detta hur långt som hellst egentligen men jag bara visar att där finns skillnader.
Men trotts skilnaderna så kan man komma hur långt som hellst bara man hjälper varandra istället för att man tävlar mot varandra. Och det är lite det som är programmets idé.

Med detta sagt så säger jag att de som medverkar i Mot alla odds är OTROLIGT starka som gör detta.

Inga kommentarer: