torsdag, januari 19, 2012

Lite nervös

Ja, jag är faktiskt det.
Är lite nervös inför morgondagen.
Ebba ska in på sin nästa undersökning i under förmiddagen.
Då ska hennes njurar kollas så läkaren kan se om hennes njurfunktion har ändrats sen förra njurbäckeninflammationen. Undersökningen som ska göras heter Renografi.
Ebba har gjort den förut och då gick det bra, men nu är hon ju ganska mycket äldre och jag vet inte vad hon kommer tycka om att ligga i apparaten i 20 minuter.
Innan detta kommer hon dessutom få en droppnål satt så dom kan ge henne det radioaktiva ämnet som apparaten "ser".
Förra gången låg hennes värde inom det normala och det hoppas vi ju att det fortfarande är.
Denna ska även kunna visa om det är skillnad mellan den övre och undre delen i den njuren där hon har Duplex. Så vi får se vad kirurgerna i Lund säger om detta sen.

Annars så känner jag mig ganska trygg med själva undersökningen, känner ju till vad som ska göras och så. Men jag är lite nervös över hur Ebba kommer att uppleva allt. Nu börjar hon ju också komma ihåg saker ett tag så jag vill inte att upplevelsen ska bli för jobbig. Då kanske det blir svårt att göra fler undersökningar sen.

På söndag blir Ebba 6 månader.
VAR har denna tiden tagit vägen?
Känns som det gått otroligt fort.
Händer så mycket med henne nu att jag skulle vilja ha en pausknapp så man liksom kan komma ikapp.
Ligger hon på sin filt på golvet så vänder hon sig till magen och väl där så börjar hon dra upp rumpan. Hon försöker även dra sig fram med händerna. Hon har börjat försöka dra sig upp mot sittande men det går inte så bra. Hon "pratar" hela tiden nästan. Sitter gärna och pillar med en leksak, vänder och vrider på den så hon ser alla sidor. Hon kan även fixa med nappen själv, så trillar den ut så kan hon ta den och stoppa tillbaka den, men det kan ta en liten stund att få den på rätt håll.

Hon är förkyld och hostig, men ändå så äter hon riktigt bra.
Vid kl 6 äter hon en flaska på 200ml ersättning.
Kl 9 äter hon mild havregröt med fruktpuré.
Kl 12 äter hon lunch, en 5 månaders burk eller ½ 6 månaders burk + lite fruktpuré som efterrätt.
Kl 14.30 är det dags för mellanmål och det är fruktpuré eller någon annan gröt.
Kl 17 äter hon kvällsmat, en 5 månaders burk eller ½ 6 månaders burk + fruktpuré som efterrätt.
Kl 20 äter hon en flaska på 200ml ersättning, men jag funderar på att kanske börja med välling till detta målet, men jag är inte säker. Tänkte ta det med BVC nästa gång bara för att höra vad hon anser om Ebbas matvanor. Men jag kommer ändå göra som jag själv vill på slutet OM det passar Ebba.

Inga kommentarer: