fredag, juli 01, 2011

Vecka 36

Då är det vecka 36 nu. Får se jur långt jag får räkna. Såg lite dåligt ut igår att det skulle bli något inlägg idag men jag är fortfarande hemma och det har lugnat sig lite. Jag har sovit gott hela natten.

Enligt http://www.familjeliv.se/ så är det så här denna veckan:
Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.

Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.
Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Bebis: Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.


Min livmoder har sjunkit ner mycket de senaste 2 veckorna så jag tror inte att min når hela vägen upp till bröstbenet. Jag har dessutom lättare för att andas än vad jag hade innan.
Väskan till sjukhuset är packad och har varit sen jag blev inlagd och förlossningen är jag inte alls nervös för, ser fram emot det bara. Ska bli skönt när det är över...
När vi var nere i Lund så mätte dom Bebis och räknade ut att den skulle då väga 2497 gram så den har nog ökat i vikt sen dess. Alltså en stor rackare...
Det är även en ganska livlig Bebis jag har, men visst är det trångt där inne, men alla mina sammandragningar gör att den ganska ofta försöker sträcka på sig. Och det känns ganska mycket kan jag säga.

Inga kommentarer: