torsdag, juni 23, 2011

Veckan som gått

Denna veckan har varit ganska fullbokad känner jag. Men den har varit bra.

I måndags så tvättade jag, tog det vanliga och sen fyllde jag maskinerna med bebiskläder som vi fått. Bara för att det ska vara nytvättat när Bebis kommer så man slipper göra allt sånt då.
Som vanligt var jag helt slut efter tvätten fast att T hjälpte mig massor.

I tisdags så var det dags för barnmorskebesök. Var där vid kl 11 och hon kollade blodtryck, magens mått (SF-mått), fosterljuden och mitt järnvärde (Hb). Alla värden var bra förutom SF-måttet. Det hade bara ökat med 1 cm sedan förra mätningen, men det var av en annan barnmorska samt att jag vet att min mage sjunkit ner endel och då kan måttet ändras lite. Hade det varit en helt normal graviditet så hade hon velat att jag kom dit igen nästa vecka, men jag skulle till Lund idag och sen har jag redan ett tillväxtultraljud inbokat, samt att jag gjorde ett för inte så länge sedan och då var Bebis normalstor, så jag slapp att gå dit en extra gång. Men har ju mina vanliga tider inbokade.

Onsdagen började med en tur till kuratorn och efter det blev det en runda på stan med mamma. Hon skulle handla och jag skulle hjälpa henne med det tekniska. Sedan fikade vi här hemma och jag hjälpte henne komma igång med det hon köpt.
På kvällen där var det möte i ishallen, är man lagledare så är man inte ledig bara för att det är sommar. Kanske inte det mest intressanta möte, men vi kom fram till några små saker vi skulle testa till nästa säsong som kanske kan göra vissa saker enklare. Sen var det en massa annat vi pratade om och mötet drog som vanligt ut på tiden...
Hem och åt middag klockan 22... Då var Fredrik vaken än och han var ganska svår att få i säng, men det gick till slut.

Idag, torsdag, var det upp tidigt, dusch, frukost, väcka Fredrik och T. Gå till mamma och lämna Fredrik där, han hade en film med sig och var supertrött. Men det hade gått bra där hemma fast att han inte hade ätit så mycket.
Jag och T åkte vidare till Köpinge och bytte bil där, vår är inte så bra så vi vågar inte köra så långt med den, men fick låna av M.K. När bilen var bytt så körde vi raka vägen ner till Lund.
Där blev vi inkallade och jag lade mig på britsen och läkaren började mäta och titta genom ultraljud. När läkaren kollat klart så tog barnmorskan över och ville testa en ny ultraljudsapparat. Hon tittade och mätte bebisen först, sparade några bilder och sen tog hon en annan doppler (den dom kör över magen) och kollade vidare. Hon letade upp ansiktet och försökte få en fin bild där. Hon lyckades hitta ansiktet och då såg jag att det var 3D-ultraljud hon gjorde. Skithäftigt att se Bebis i 3D.
Hon sparade några bilder där också och sa att hon skulle lägga dom på en skiva så vi kunde få med dom hem, hon kunde nämligen inte skriva ut dom där då det inte var en skrivare kopplad till den apparaten än. Både jag och T blev otroligt glada för detta, då såna bilder kostar väldigt mycket att få annars, men nu fick vi det gratis, betalade inte ens för skivan.

Läkaren kom fram till detta:
Bebisens vikt: 2497 gram, alltså +9%.
Normal fostertillväxt. Normal mängd fostervatten. Den vänsta njuren som tidigare utan anmärkning. Den högra njuren med njurbäckendilatation på 21 mm och en hydroureter ner till urinblåsan som är normalstor. Ureterens vidd varierar och är som störst 25 mm ganska nära njuren. Således progredierande hydronefros och hydroureter på höger sida. Rekomenderar kontroll varannan vecka fram till förlossningen.
Jag ska inte gå över tiden, men blir inte igångsatt nu.

När vi gick där ifrån sen så skulle vi ta oss ur parkeringshuset, men det fick vi inte, men efter att få kontakt med personalen där via en telefon så kom vi till slut ut och kunde köra hem.
Körde till Köpinge och bytte tillbaka bilen och visade bilderna för dom där hemma.
Efter det så körde vi hem och gick upp till mamma där vi också visade bilderna och hämtade Fredrik.

När vi kom hem sen så åt Fredrik och jag lite lunch men han kände sig illamående efter och vi som planerat att åka och handla fick stanna hemma men T åkte själv.
Nu tvättar jag mer bebissaker som ska stoppas in i skåpen sen.
Tar lite i taget så jag inte anstränger mig för mycket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

E den andra njuren bra nu då?? Jag fattar inte så mycket av det du skriver på "doktor språk".
Fina bilder på bebben :-) NU måste ni väl ändå veta vad det e för kön??
mvh MZ

Maria sa...

Det är bara fel på den ena njuren och jag fattar inte riktigt själv vad som skrivs i diagnosen på pappret, men det är att njuren och urinledaren är vätskefyllda ner till urinblåsan, men det kommer inte ner där...
Och Nej, vi vet inte vilken kön ännu!! :-P
Barnmorskorna och läkarna är duktiga att hålla sig borta där ifrån. Men vi har våra misstankar, men det är ju bara rena gissningar.

Anonym sa...

Får ni inte 3D-bilder i vanliga fall? Här i Malmö är det rutin! Och gratis! Skumt att det är sådana skillnader från sjukhus till sjukhus! Hoppas allt går bra med bebisen och njuren och sammandragningar och allt! /Jonna

Maria sa...

Nej, här på CSK kan dom nog inte ens göra det... Men det finns någon privatklinik man får går till och betala dyrt. Men jag är glad att vi fick göra det nere i Lund.