fredag, april 29, 2011

Vecka 27

Nu går det snabbt värre... Bara 13 veckor kvar.
Men det är så spännande.

Dags att åter igen kolla vad experterna på www.familjeliv.se säger.

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Bebisen: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.
Anfådd blir jag som tusan nu för tiden, men det har ju sina förklaringa här. Jag sover ganska bra faktiskt, är jag inte snorig så kan jag lätt sova en hel natt, men vaknar om jag inte får luft som jag ska. Fast oftast så är jag uppe och springer en runda varje natt.
Drömmarna har också ökat, iaf minnet av dom. Mycket konstiga förvirrade drömmar om allt.
Det känns att Bebis blir starkare och större för varje dag som går, känns på sparkarna på urinblåsan. Det är nämligen där Bebis siktar hela tiden. Men ont gör det inte än, men det känns ganska obehagligt bland.
Då Bebis skulle ha så goda chanser att klara sig utanför magen nu så kan man ju säga att den är "klar" nu ska den bara växa sig stor och stark. Ska bli spännande och se hur stor denna bebis bestämmer sig för att bli.
Vi mår bra iaf och det är det viktigaste just nu. Jag äter nyttigt och tar mina vitaminer så jag orkar med.

Inga kommentarer: