torsdag, mars 31, 2011

Läxa

Fredrik har snart gått ett år i skolan.


Jag räknar inte med nollan/förskoleklassen då dom inte hade riktiga lektioner där, ingen läxa hade dom heller FAST att barnen efterfrågade det.


Nu i ettan så har dom lektionerna och så får dom 2 läxor i veckan, en läs/skrivläxa och en matteläxa.


Matten håller fortfarande en nivå med tal som inte sträcker sig längre än till 20, men det verkar behövas tjatas i denna klassen. Flera barn verkar inte kunna talen och föräldrarna låter barnen bara göra läxan och sen inte kollar att barnen verkligen KAN talen. Annat är det här hemma. Vi traggar talen ganska mycket och Fredrik får sitta själv och räkna och sen kollar jag om det är rätt eller fel och sen får han rätta till de talen som han gjort fel på.


Läsläxan är ju mer individuell i klassen, jag vet inte vilken nivå de andra barnen ligger på, men enligt Fredrik själv så är han en av få som får välja bok från andra lådan, dom har olika svårigheter på böckerna och dom ligger uppdelade.


Fram till ganska nyligen så läste alla samma, men Fredrik och några till har fått avancera lite.


Denna veckans läxa är:



Den lilla uttern.


Här kommer den lilla uttern.


Han får följa med sin mamma till dammen.


Den lilla uttern ska lära sig simma.


Men han är rädd.


Då får han sitta på mammans rygg, när hon simmar.


De möter en groda som ser förvånad ut.


Änderna tittar nyfiket på den lilla uttern.


En liten fågel blir rädd och lämnar sitt bo.


Nu dyker mamman.


Den lilla uttern far ner i vattnet.


Den lilla uttern blir rädd och slår vilt med tassarna.


Han åker ner under vattnet.


Men titta!


Jag kan ju simma, tänker den lilla uttern.


Den lilla uttern blir modigare.


Han dyker ner mot botten.


Att simma är det roligaste han vet.



När han har läst denna så ska han skriva en eller två meningar om vad den handlade om i en bok dom har fått. Han ska även rita en bild om boken.


Det enda jag själv känner att Fredrik har lite ”svårt” med är just att skriva. Han kan komma på vad han vill skriva, han skriver fint MEN han orkar inte. Han tycker inte att det så kul att skriva. Men då det är läxa så gör han det iaf.


Vissa veckor skriver han en lång mening, andra två korta, men ibland även två långa meningar. Han kämpar på och man ser tydliga resultat i hans sätt att skriva. Bokstäverna har verkligen ändrats. Visst skriver han mer än detta i skolan varje vecka, men det är ju detta som jag ser. Han läser ju även mycket andra saker, han tycker det är kul att läsa.


Men just skrivandet är tråkigt tycker han.



Det jag undrar lite över är om alla skolor gör lika eller ligger på samma nivå. Har för mig att vissa skolor har kommit mycket längre än vad Fredriks skola har gjort, men jag är inte säker.


Iaf så hoppas jag att Fredrik alltid ska tycka det är kul att läsa, för det har man stor nytta av.

Inga kommentarer: