måndag, februari 28, 2011

Vecka 18

Ja, då går man idag in i vecka 18.
Tycker tiden går tokfort.
Vad är det då som händer denna veckan...

Enligt www.familjeliv.se är det detta som händer:
Kroppen: Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Bebisen: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Ultraljud är det inte dags för denna veckan för mig, får vänta till nästa vecka, men vi har ju redan kikat in två gånger så vi vet att det är en lite parvel där inne. Men jag mår bra nu och allt flyter på. Har bara lite ont i ryggen om jag antingen går mycket eller sitter mycket, måste vara en balans på mina rörelser för att jag ska ha som minst ont.
Om Bebis känner skilland på om jag äter sött eller beskt så har nog Bebis druckit massor med fostervatten i helgen då jag ätit mer godis än normalt, så kan ju vara därför som jag varit extra törstig också. Då jag vet att kroppen byter fostervattnet när det är smutsigt så måste det blivit bytt extra mycket om Bebis druckit och kissat mer. Bara en teori...
Men hur sött är det inte att veta att det ligger en bebis med 2cm långa fötter och simmar runt i min mage. Konstigt att man inte känner mer av den ändå, men det kan ju vara en lugn bebis jag väntar denna gången eller så ligger moderkakan i framvägg. Får se på UL nästa vecka.

Jag ska ta bild på min bebismage sen också och slänga in i bloggen så ni får se, men jag fick ingen bra bild i morse så jag får ta den lite senare eller om T hjälper mig.

Inga kommentarer: