måndag, februari 07, 2011

Vecka 15

Tiden går ganska snabbt ändå. Redan vecka 15.
Vad säger då den bra hemsidan www.familjeliv.se om hur det är.

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Bebis: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Jag är nästäppt, men om det är förkylning, graviditet eller bägge det vet jag inte. Nässpray hjälper så jag kan sova. Kan nämligen inte sova om jag inte kan andas genom näsan. Men om man blir trängre i näsgångarna så är det inte konstigt jag är täppt nu då jag redan är trång där... Har alltid varit det, vad jag vet.
Något fostervattensprov blir det inte på tal om här. Jag kommer bli kollad tillräckligt ändå så det får räcka med att bebis växer och hjärtat fungerar som det ska. Sen får allt annat bli en överraskning.
Hjärtljuden fick jag ju lyssna på redan i vecka 13 så det behöver jag inte tänka så mycket på nu. Vet att det funkar bra och när läkaren tittade in förra veckan så sa han att hjärtat såg fint ut.
Att bebisen ligger där inne och rör på sig vill jag känna nu, men det kan dröja ett tag till. Men dom säger att det är tidigare för andragångs mammor, men det beror ju även på hur bebis ligger. Jag har ännu inte känt annat än tarmrörelser... Men det kommer, bara man väntar.
Denna veckan har jag inga kontroller eller annat inplanerade som har med bebis att göra så det är bara att vänta just nu och hoppas att allt flyter på där inne.
Jag mår bra iaf och det är det jag ska sträva efter.
Promenera försöker jag göra varje dag, äter så nyttigt och bra jag kan, tar mina vitaminer och omega 3 som jag ska och vilar vid behov. Tror jag har alla förutsättningar här för att allt ska gå bra.

Inga kommentarer: