onsdag, februari 16, 2011

Läkarbesök

Har nu varit och träffat läkare på Reumatologiska mottagninen.
Dom kunde där inte heller känna någon inflamatorisk svullnad i mina leder och på det viset sätta diagnos. Men det har jag ju aldrig haft. Jag har bara ont och är stelare.
Men nu sen jag blev gravid så har värken överlag blivit bättre och det sa dom var helt normalt vid reumatiska sjukdomar. Men dom kände och klämde på mina leder i båder händer och fötter för att se om jag är öm i dom och det är jag inte heller, utan jag får ont EFTER undersökningen. Jag har ont EFTER jag gör saker förutom vissa sämre dagar då jag har ont hela tiden och svårt med vissa grepp, typ hålla glas eller knäppa bhn. Men mina kalla fingrar var ett tecken, men då dom varit så sen tonåren var det ett tecken på att det var godartat och troligtvis inte skulle göra varken från eller till, men det är ju när jag är kall som jag har ondast, men då jag är det nästan alltid och bara varm när jag duschar (typ) så är det lite svårt att jämföra.
Men då det ser lite ut som det gör så ville dom vänta lite där inne, iaf till efter förlossningen. Så det blir ett återbesök i september/oktober då dom ska kolla igen.
Anledningen till att man blir bättre när man är gravid är för att imunförsvaret sjunker för att inte stöta bort fostret och då reagerar man inte heller lika mycket i lederna.
Så vi får se hur det utvecklas nu i vår och sommar och när kroppen blir "normal" igen efter förlossningen för att se om det blir värre eller inte.
Jag fick alltså inget svar på VARFÖR jag har ont.
Det är ju egentligen det jag vill.
Och om det inte är reumatiskt, VAD är det då??
Så om dom avskriver värken som reumatisk så får jag ju börja leta någon annanstans sen. Men ett halv år ska man väl stå ut, det har jag ju redan gjort och blir det bara varmt ute så kommer det nog gå lättare.

2 kommentarer:

ixzorra sa...

För mig så låter det som fibromyalgi, som jag har

Maria sa...

Tja, det är ju något som ligger i släkten så det är ju inte helt omöjligt... Får se vad dom säger efter förlossningen.