måndag, januari 31, 2011

Vecka 14

Ja, nu har man trillat in i vecka 14. Spännande detta.

Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Bebis: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Ja, mage det har jag fått, syns ganska tydligt nu men kan fortfarande dölja det i kläderna om jag vill. Har fortfarande mina vanliga kläder fast att jeansen ofta är uppknäppta lite här hemma.
Andfådd blir jag säkert lättare, är det iaf nästan hela tiden, men det kan även bero på att jag är förkyld.
Vi fick ju kika in hos bebis idag också. Det var riktigt coolt.
Bild finns i föregående inlägg.
Detta gjordes för att jag var hos läkaren för en extra koll. Kommer göra såna med jämna mellanrum nu eftersom jag ska utredas för SLE eller liknande samt att när jag väntade Fredrik så var han tillväxthämmad, liten och växte dåligt. Så allt detta vill dom ha extra koll på och det känns bara så tryggt.
T var ju naturligtvis med även idag. Tror att han kommer följa med mig på ALLT nu för han tycker att det är häftigt samt att det är bra att han få följa bebisen på samma sätt som jag gör. Själv tycker jag det är skönt att han hänger med för han kan hjälpa mig att komma ihåg det som sägs samt kanske ställa vissa frågor ibland som jag själv inte tänker på.

När vi kom hem från läkaren så visade vi bilden för Fredrik och han tyckte att det var häftigt. Han ska bli storebror, igen. Men denna gången får han vara med om allt och inte bara helt plötsligt få ett syskon. Han var ju så liten förra gången och vi mammor viste ju det även INNAN Fredrik föddes. Är ju bara 8 månader som skiljer barnen åt.
Så nu har även han fått se sitt syskon.
Mamma var här och passade honom medan vi var hos läkaren då Fredrik är hemma sjuk, så hon har också fått se bebisen.
Vår lill* plutt på 7,4 cm från hjässa till rumpa.

7 kommentarer:

Jenny sa...

Hejsan!
Läste att du har ADHD. Kan jag komma i kontakt med dig på något sätt? Har själv fått diagnosen nyligen.

Maria sa...

Hejsan Jenny.
Jag har lite svårt att ha kontakt med folk så där som jag inte känner men du får gärna ställa frågor här som jag sen kan svara på i ett större inlägg.
För jag berättar gärna mer om det som har med mig och min ad/hd att göra.

Jenny sa...

Det går inte bra att maila dig då? :)

Maria sa...

Jag vill gärna att vi tar det här i bloggen då jag inte känner dig.
Har du själv en blogg som man kan läsa?

Anonym sa...

Hallå igen Maria.
Jag har ingen egen blogg, skriver bara en för en ideell förening och jag vill inte lämna ut mig där. Tänkte att mail hade fungerat bra eftersom ingen annan kan ta del av svaren. Ha det gott! Jenny

Maria sa...

Och själv så gillar jag att ta det i bloggen för om EN person undrar så kanske fler funderar på samma sak. Och då får även dom svaren på frågorna.
Tror inte att jag hade berättat MER i privata mail än vad jag gör i bloggen så det är för mig lika bra att ha allt här, men frågor är alltid välkommna.
Jag kan mycket väl ta emot frågor här i kommentarsfältet som jag sen skriver ett längre inlägg om.

Jenny sa...

Okej, då kör vi. ;)
Vill du berätta vilka svårigheter du har pga av ADD/ADHD?