lördag, december 18, 2010

Hälsosamtal

Nu pga av graviditeten så var jag på ett så kallat hälsosamtal i torsdags. Fick träffa min barnmorska (BM) och fick en massa information. T följde med dit och det är bra att han vill vara med på allt som har med bebis att göra. Han är nyfiken och så är det ju första gången för honom.
Det här med hälsosamtal var också första gången för mig, för med Fredrik blev jag inskriven väldigt tidigt och då snackade man om min hälsa även då. Nu blir jag inte inskriven förrän i slutet av januari. Men jag har ju BM som en kontakt om det är något nu innan.
Vi tipsade henne om boken "Du ska bli pappa" av Dick Sundevall och sen pratade vi om alkohol, tobak, kost, motion och medicin.

Alkohol är det ju restriktioner om att man inte alls ska inta, men jag kan ärligt säga att jag kommer att dricka lite glögg i år ändå, men för mig räcker den med 2,2vol% mycket gott, jag tycker bara att den helt alkoholfria är för söt, men visst dricker jag den också, men när jag vill ta en extra god glögg så tar jag den andra, men det är ju inga mängder.

Och då jag inte använder någon tobak alls så känner jag att riskerna för skador är så små.

Speciellt då jag bara dricker väldigt lite thé, inget kaffe alls och är försiktig med CocaCola nu. Jag tänker på vilken mat jag stoppar i mig och är alltså en ganska hälsosam filur.

Motionen var det jag var lite orolig för att BM skulle ha lite åsikter om, men det hade hon inte. Jag berättade att jag spelar hockey och hon tyckte bara att det var bra att jag tränade så mycket så det skulle jag fortsätta med så länge jag orkade och kunde. Har själv sagt att jag ska sluta när jag inte får på mig hockeybyxorna längre, men efter det kan jag träna lugnt med annan utrustning, men då blir det ju inte matcher och sånt tufft.

Medicinen var ju ett lite längre samtal då jag berättade om de mediciner jag stoppade i mig innan jag fick PLUS men slutade samma dag. Hon tyckte (precis som jag) att jag skulle prata med mina läkare om det och sen berättade hon att det fanns gratishjälp att få via speciella samtalskontakter på Mödravården som var utbildade på att hjälpa med de problem jag kan få då jag är utan mina Concerta. Så jag funderar på att ringa BM och få en tid till en sån så man iaf kan få ett första samtal och se vad det är för något.

Sen fick man ju en massa papper med sig hem om allt detta också så det ska läsas igenom lite innan det är dags för den riktigt inskrivningen.

Inga kommentarer: