tisdag, juni 01, 2010

En bra dag blir dålig... forts.

Kan ju lika bra berätta nu, är fortfarande trött men har iaf fått samla tankarna lite.
Ska försöka hålla mig kort om detta för babblar jag bara på så finns risken att det blir ett FÖR långt inlägg.

När vi kom till soc så var vi i god tid och fick sitta och vänta en stund i väntrummet.
NERVÖS. Hatar att vänta. Ångest.
Handläggarna kom och presenterade sig och visade oss in på kontoret.
De berättade lite hur sånt här går till och jag fick läsa anmälan.
Jag fick även veta att skolan inte pratat med mig om detta för att det är förbjudet enligt lag.
Anmälan gällde en ”huvuddel” och en ”parantes”. En sak som leder till en annan så att säga…

Första grejen var skolsköterskan upptäckt blåmärke på Freddans fot, efter jag själv bett henne att titta på foten, för jag ville veta om han ”stukning” var en stukning eller en vrickning. Han hade vrickat foten på skolan och hade ont nästan en vecka efter, men bara ibland, han kunde mycket väl springa och leka med kompisarna ändå.
Hon hade frågat var blåmärkena kom ifrån och då det ena var nytt och det andra lite äldre så frågade hon nog två gånger. Freddan hade sagt att jag trampat på hans fot. Freddan skulle tydligen ha varit mycket ledsen när han visade foten.
Efter detta så hade det enligt anmälan inte ställts fler frågor till Freddan.

Andra grejen var att jag skulle ha skällt på honom för en grej som hänt på skolan efter jag låst in oss på en toa på skolan, tydligen så skulle andra barn och föräldrar sprungit efter personal.

Första grejen är två skilda tillfällen, vrickningen och de blåmärkena stämmer bra. Jag ville ju kolla hans fot och hon är där för att göra såna saker där så vi slipper gå till sjukhuset i onödan. Vad han sa där det vet inte jag, men det var ingen annan vuxen där heller (det sa iaf Freddan när jag hämtade honom den dagen). Han hade fått gå till henne själv.
Att jag hade trampat på honom, det stämmer också. MEN det var när vi för några månader sedan lekte och småbrottades i hallen här hemma. Freddan snubblade och jag höll på att snubbla på honom, så jag reagerar och försöker göra allt för att inte trilla över honom och råkar trampa på hans fot. Vi slutade genast leken och satte oss och pratade om detta och det blev blåmärke som jag tom fotade ifall det skulle bli värre, jag ville bara ha lätt för att hålla uppsikt över det.
Men jag kan garantera att inget av de blåmärkena han hade vid besöket hos sköterskan kom från den händelsen, då det skilde 3 månader nästan exakt på dagen.

Andra grejen stämmer väl kanske också på sätt och vis…
När jag kom till skolan så behövde han byta byxor och när vi var på toa så hade jag frågat om hur det gått till så ljög han för mig och sa att han inte visste något. Det stod 2-3 barn utanför dörren och knackade och frågade vad vi gjorde. Jag blev irriterad dels för att Freddan ljög och dels för att vi inte fick vara i fred. Jag höjer min röst och säger att jag inte accepterar att han ljuger i samma veva som jag ber de andra barnen (genom dörren) att låta oss vara i fred och att vi strax är klara. Freddan skämdes för det som hade hänt innan vi kom till toa och jag ville hjälpa honom. Vi pratade där inne en god stund och jag var noga med att berätta att det inte var det som hänt utan att han ljugit som hade gjort mig arg. Detta var Freddan på det klara med när vi gick ut där ifrån och skulle ta oss hem. Här blev jag då stoppad och får reda på lite andra saker som hänt och jag förstår allt ännu bättre och blir ganska sur på fröknarna för att dom inte kollar upp saker som andra föräldrar säger utan bara låter det vara.

Jag berättade för soc att jag dessutom hade haft kontakt med rektorn om den andra grejen då det inte riktigt var som det var i anmälan. Jag hade fått veta av rektorn att personalen på plats inte hade skött sig riktigt korrekt.

Det kändes iaf ganska bra att prata med soc om detta och det kändes som dom lyssnade på mig. Jag tackade nej till hjälp och stöttning i mitt föräldraskap genom dom och sa att om jag känner att jag inte orkar så kommer jag ta det med psyk då jag ändå har läkare där som ska ge mig den hjälp jag behöver, men att jag själv bara kände att jag behövde ekonomisk hjälp av soc som det är nu.
Kommer få brev med tid och ansökningspapper till ekonomimottagningen hos soc.
Mitt ärende kommer tas upp på möte på måndag på soc och därefter beslutas det om det ska gå vidare eller inte.

När vi gick från soc så sökte jag rektorn, men han var inte på skolan så jag hämtade hem Freddan tidigare. Ska försöka få tag på honom i morgon via telefon eller mail.

1 kommentar:

Mezza sa...

hej
ojoj, ja saker kan verkligen bli fel!
Men att skolsyrran inte fattae att barn får blåmärken... samt att du bett att han skulle kolla det... ja, jag ser ingen misstanke i det.
och det är inte lätt för en liten grabb att minnas när vad hände osv.

Men visst... på sätt o vis är det bra att de e uppmärksamma... för det finns ju barn som far illa hemma. men de kunde ju kolla upp saker lite bättre innan de anmäler.
För hursomhelst så finns det ju en anmälan nu, och hur kul e det på en skala?

Shit, jag hade verkligen reagerat som du gjort... med skakande, nervositet, ångest... ja, rent av panik.
Fy fan...

Varmaste kramar!!!!!!!!!