måndag, maj 10, 2010

Svar på Soc-kommentar på Facebook

En av mina vänner på facebook skrev så här ganska nyligen:
"Vet ej hur många här inne som lever på Soc men måste få små kommentera mig. Varför ska vi skattebetalare ödsla våra pengar på er som bara far runder till pojkvänner osv o inte sköter er o söker jobb? Vet jag lär väl få höra ett o annat o få mina öron varma hahaha. Men bara smått nyfiken på hur ni tänker =)"
En sån kommentar kan göra mig ganska så pissed. Det finns säkert dom som inte bryr sig så mycket om att dom går på soc, men sen finns det dom som inte har något val. Finns många som hatar att skicka in ansökan till soc, som kämpar med få ett jobb. Men att få jobb idag kräver utbilding, att man är frisk och hellst redan har ett jobb eller riktigt bra referenser. Har man inte detta utan istället haft oturen att vara dålig, inte haft jobb under en lång tid och redan är inne i den onda cirkeln av soc och andra socialförsäkringar så är det inte lätt.

Soc är så otroligt bra att ha som ett extra stöd om det nu skulle skita sig med så mycket i livet att man inte har råd att betala sin hyra och mat. Det är ju inte så att du kan leva lyx på dessa bidrag, man måste ju räkna varje krona så det verkligen räcker hela månaden. Inte ett sätt du vill leva på resten av ditt liv precis.
Det är ju inte så att man mår psykiskt bra av att hamna i ett bidragsberoende för att man inte kan leva utan pengar men får inget jobb för att man varit arbetslös länge.
Man är inte så attraktiv på arbetsmarknaden om man inte arbetat eller haft sysselsättning under en längre tid. Svårt att veta att dessa personer klarar av att arbeta 100% ju.

Jag har själv fått hjälp av soc, kommer behöva nu i sommar också. Har inte hittat ett sommarjobb. Hade jag inte varit ensamstående mamma så hade jag kunnat jobba med vad som hellst när som hellst. Hade gärna jobbat natt eller väldigt udda tider, men nu funkar inte det. Har ingen som kan vara barnvakt om nätterna, fritis har jag ju bara dagtid. Att pendla eller flytta för jobben hade jag också gjort om det funkat. Att pendla till plugget gör jag ju, 1 timme dit och lika långt hem. Men att börja jobba långt bort klockan 7 på morgonen funkar inte då fritis inte öppnar så tidigt. Flytta hade ju varit en idé, men då ska det hittas fritisplats och skola där innan jag kan börja jobba. Här har jag platsen till honom samt att jag har familj och vänner som kan ställa upp och hjälpa iaf då och då.

Nej, att säga att vi är slöa och bara far runder om dagarna är väl lite att ta i. Ödlsa era pengar till oss. Det gör ni inte heller. Skulle detta hända er så har ni samma rättigheter till bidrag som vi har. Skatten ni betalar har ni själva rätt att använda vid behov, då kanske vi jobbar och betalar skatt så ni får hjälp.
Kan ju vara så att situationen har ändrats i framtiden.
Vill inte ni ha den hjälpen då?

Jag har själv jobbat långa perioder och betalat skatt, så jag kanske bara "plockar ut" det jag själv betalat...

2 kommentarer:

Jenny sa...

Trångsynt och trist attityd... Jag vet att det inte är nån lek att gå på soc.
Jag är själv socionom, och vet vad jag pratar om.

Maria sa...

Nej, det är ju inte så att man kan leva det goda livet... Inget drömliv precis.