måndag, mars 08, 2010

Dag 25

Idag är det dag 25 med Concerta.
Jag pratade med min läkare idag via telefon.
Han frågade hur det kändes nu och vilka skillnader jag märkte.
Som jag känner det så verkar det hjälpa ganska bra. Har iaf fått märkbar effekt. Att jag kan sitta längre och läsa med endast micropauser och inte timmes långa pauser jag har behövt innan. Känner också att tankarna har saktat ner. Låter skumt. Jag vet. Men när man alltid har haft tankar som man knappt hunnt sortera så känns det bra när man hinner tänka klart och inte överanalysera allt...
Annars är jag tröttare på kvällarna och lägger mig tidigare än förr. Alltså börjar jag få en bättre dygnsrytm, jag ska bara få in det som rutin att lägga mig tidigare, för fortfarande så tror jag att jag ska "orka" vara vaken som jag varit innan och planerar saker efter det och inser att jag inte orkar det sista. Men det är ju så när man ändrar alla vanor.
Iaf så ska jag fortsätta med 54mg i en månad nu och sen ska jag träffa läkaren och prata om det. Kan vara så att detta är en bra dos eller att jag kanske ska höja lite till sen. Men det är något jag själv får känna efter om nu denna månaden. Eftersom det kan kännas bra med det som har hänt nu så kanske det ändå kan behövas mer när man har kommit in i det och inte tänker så mycket på det.
Kan säga att jag ofta tänker på hur ALLT känns, om det är skillnad. Men ofta så känner jag inte det förrän det är klart, men nu när jag vet att jag har en månad på mig så blir det lättare att känna efter och man utsätter sig för fler olika situationer där man har haft problem.
Hämtade iaf ut en ny burk med Concerta, så nu behöver jag bara ta en tablett på morgonen på 54mg och inte 3 tabletter på 18mg.
Det är nog det värsta med att börja äta medicin... Att behöva ta tabletter. Jag är ingen medicinätare... Jag undviker det i största möjliga mån. Så svagt som möjligt ska det vara också. Tar ju tom Alvedon mot migrän. Men det är för det räcker att ta udden av det för att jag ska kunna sova bort resten. Och lite så är det med allt jag lider av.
När jag var i tonåren så klarade jag inte ens av att svälja tabletter. Hände ofta att jag kräktes av att jag kände dom i halsen när dom gled ner... Blev dock mycket bättre med det när jag började med p-piller när jag var 14 år. Då var jag tvungen att komma över denna reflex. Kunde ju inte kräka ut pillerna varje dag. Och dessa var ju så SMÅ... Delade en Alvedon i 4 bitar!!! och ändå kunde jag ibland inte få ner det...
Men med åren så har jag tränat upp detta så nu kan jag iaf få ner 2 piller på en gång beroende på storlek. Men 3 är ibland tufft, men jag har iaf kommit förbi reflexen så jag kräker inte längre.

Oj detta blev längre inlägg än jag tänkt från början...

Jag frågade även om hur det var med alkohol nu. Men det var okej så länge jag inte halsade flaskan och blev riktigt full... Men det är väl ingen risk då jag inte blivit det på mycket länge, flera flera år... Men jag kanske kunde känna av alkoholen efter mindre mängd nu men att bara gå på känsla och vara lite försiktig första gången. Men oftast när jag dricker något så brukar det ju bara vara lite till maten eller max 5 cider på en hel kväll.

Nej, nu blir det sova.

2 kommentarer:

Mezza sa...

halloj!
Hehe, ja du är ju verkligen ingen pillerätare :P
en annan startade tidigt ... i 5:an fick jag min epilepsimedicin och svalde 12 piller om dagen... 6 på morronen o 6 på kvällen... alla på en gång.
Nu käkar jag ju andra piller, men har aldrig kunnat ta ett í taget.
Det va inte länge sen jag svalde ner 24 theralen-tabletter (de är så svaga, man brukar ha i flytande form men det hade jag inte. 24 tabletter ÄR faktiskt vanlig dos..hmm)
iallafall så var det bara att slänga in dom i munnen och ta en klunk vatten... :P

Underbart glad att du mår bättre av concertan!
OM jag får piller mot adhd:n så blir det concerta eller strattera...
KRAM

MammaMu1980 sa...

Hej Mia!
Skönt att veta att det inte bara jag som sätter Alvedon i halsen och vi kan nog festa ihop, jag tål inget längre.
Många BAMSE kramar från Katta <3