söndag, november 15, 2009

My sisters keeper

Jag tittade nyss på denna filmen och jag säger bara: SE DEN!
Den handlar om en familj vars äldsta dotter får leukemi när hon är liten och dom väljer att skaffa ett barn till med rätta gener som kan vara donator till den äldsta. Historien berättas från flera perspektiv men handlar i stort om hur långt föräldrar får gå mot det ena barnet för att rädda ett annat.
Den är baserad på en novell av Jodi Picoult, så det är nog dags för mig att försöka hitta denna boken och ställa i bokhyllan också...

Kan väl så här utan att säga något om handligen... Jag tycker inte att det är rätt att skapa barn med provrörsbefruktning bara för att göra ett barn med reservdelar till ett annat barn. Alla barn har lika värde och det är inte rätt att vara skapt i detta syfte. Är ett svek mot barnet. Man ska ha barn för att man vill och om det slår in och barnet passar i donationssyfte så måste detta barn få vara med och bestämma hur mycket det orkar vara med om för att rädda sitt syskon, tror nämligen det inte är något barn som inte vill hjälpa till men det finns gränser.
Man måste även bestämma det i samråd med båda barnen, det som ska ge och det som ska få. Kan ju vara så att det sjuka barnet inte vill att sitt småsyskon ska gå igenom det för deras skull.

Iaf tycker jag att ni ska se den.

Inga kommentarer: